۰ نفر

یک شاهد دیگر ارتباط ترامپ و اوکراین را تأیید کرد

۳۰ آبان ۱۳۹۸، ۲۳:۰۳
کد خبر: 396379
یک شاهد دیگر ارتباط ترامپ و اوکراین را تأیید کرد

یک شاهد دیگر امروز پنجشنبه در جلسه علنی کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا بده بستان میان کاخ سفید و اوکراین را تأیید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «فیونا هیل»، مسئول سابق مسائل اروپا و روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا و «دیوید هولمز»، از کارکنان سفارت آمریکا در اوکراین روز پنجشنبه در جلسه استماع برای ادامه تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ شرکت کردند. 

هولمز در این جلسه روایت‌های نقل شده در گذشته از سوی شمار زیادی از شاهدان قبلی را تأیید کرد و گفت که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ارائه بسته کمک امنیتی به اوکراین را به تحقیقات کی‌یف از کسب و کار «جو بایدن» منوط کرده است. 

 در مهم‌ترین دست از این اظهارنظرها شب گذشته «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در جلسه استماع کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان تأیید کرد «دونالد ترامپ» دیدار با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در کاخ سفید را مشروط به آغاز تحقیقات در خصوص «جو بایدن» رقیب انتخاباتی‌اش کرده بود.

بسیاری از کارشناسان، تحلیلگران و مقام‌ها سخنان «ساندلند» در این جلسه استماع را عاملی دانسته‌اند که روی محاسبات اعضای دموکرات مجلس نمایندگان برای پیشبرد تحقیقات استیضاح اثر خواهد گذاشت. 

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، اطلاعاتی که ساندلند ارائه کرد را بسیار مهم خواند و گفت: «امروز از سفیر ساندلند شنیدیم که اطلاعاتی که این طرح داشت، مشروط بودن نشست کاخ سفید برای کمک های امنیتی در ازای تحقیقات سیاسی بود که به باور رئیس جمهور می توانست برای انتخاب دوباره وی کمک حالش باشد که به نوعی بده بستان به شمار می آید».

در تاریخ 26 سپتامبر سال جاری میلادی، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا متن از طبقه‌بندی خارج‌شده شکایت یک افشاگر را در خصوص تعاملات بین رئیس‌جمهور آمریکا و «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین منتشر کرد.

ماجرای مورد ادعا این بود که رئیس‌جمهور آمریکا در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی از همتای اوکراینی خود خواسته تحقیقاتی را در خصوص یک شرکت گازی انجام دهد که فرزند جو بایدن، رقیب اصلی احتمالی او در انتخابات آتی، در هیات مدیره آن حضور دارد سپس ترامپ، ارسال کمک‌های نظامی آمریکا برای اوکراین را به این موضوع منوط کرده است.

در این اسناد نام گوردون ساندلند هم به چشم می‌خورد و گفته شده بود که او به‌همراه «کورت ولکر»، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات اوکراین در ارائه مشاوره به زلنسکی در خصوص نحوه انجام خواسته‌های رئیس‌جمهور آمریکا مشاوره داده است.

پیش از این، ساندلند اما در شهادت ۱۷ اکتبر خود (۲۵ مهرماه)، منکر هرگونه بده‌بستان بین روسای جمهور آمریکا و اوکراین شده بود.