۰ نفر

رایزنی ضد ایرانی پامپئو با همتای فرانسوی در واشنگتن

۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۵۳
کد خبر: 395044
رایزنی ضد ایرانی پامپئو با همتای فرانسوی در واشنگتن

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در دیدار با وزیر خارجه فرانسه مدعی شده که باید ایران را به خاطر «اقدامات تحریک‌آمیزش، پاسخگو کرد».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار وزرای خارجه این کشور و فرانسه در واشنگتن بیانیه صادر کرده و از رایزنی‌های آنها درباره مسائلی از قبیل ناتو، اوکراین و ایران خبر داده است.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ شامگاه جمعه (دیشب) درباره میزبانی «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از همتای فرانسوی خود در واشنگتن، از رایزنی‌های ضد ایرانی پامپئو خبر داد.

پامپئو و «ژان ایو لودریان» در حاشیه نشست اخیر در واشنگتن درباره مبارزه با داعش دیدار و درباره مسائل دوجانبه و بین‌المللی رایزنی کردند.

طبق این بیانیه، وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ناتو بحث و تبادل نظر کردند.

رایزنی پامپئو با لودریان درباره ناتو در شرایطی صورت گرفته که واکنش‌ها به اظهارات خبرساز «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره «مرگ مغزی ناتو» همچنان ادامه دارد.

ماکرون ۱۶ آبان در مصاحبه با «اکونومیست» گفته بود: «اکنون در حال گذران مرگ مغزی ناتو هستیم» و آمریکا «در حال پشت کردن به ما است» که این موضوع را می‌توان در خروج ناگهانی نیروهای آمریکا از سوریه بدون مشورت با متحدان ناتو مشاهده کرد.

این سخنان رئیس‌جمهور فرانسه واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و «متئوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان از جمله کسانی بودند که از ماکرون انتقاد کردند.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، پامپئو و لودریان درباره «اهمیت ائتلاف ناتو و لزوم ادامه همکاری فراآتلانتیک برای مقابله با تهدیدات علیه منافع امنیتی مشترک صحبت کردند. وزیر خارجه (آمریکا) بار دیگر بر تعهد مستحکم دولت (دونالد ترامپ) در قبال ائتلاف و لزوم همکاری فراآتلانتیک تاکید کردند».

این وزارتخانه در بخش پایانی بیانیه خود، از رایزنی‌های ضد ایرانی وزیر خارجه آمریکا با لودریان خبر داده است.

در بیانیه آمده است: «وزیر خارجه پامپئو و لودریان وزیر خارجه (فرانسه) درباره اهمیت الحاق مقدونیه شمالی و آلبانی به اتحادیه اروپا، حمایت از اوکراین، پاسخگو کردن ایران در قبال اقدامات تحریک‌آمیز ادامه‌دارش تبادل نظر کردند».

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در یک سخنرانی هم مدعی شده بود که «ایران بزرگترین کشور حامی تروریسم در منطقه بوده و عامل اصلی بی ثباتی در آنجا است».

اتهام‌زنی‌های بی‌سند پامپئو به ایران در حالی انجام شده که دولت آمریکا به اذعان متحدان اروپایی از قبیل فرانسه به رغم وجود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، به صورت غیرقانونی از توافق هسته‌ای برجام خارج شده و علیه ایران دست به اعمال تحریم‌های مکرر زده است.