۰ نفر

کشورهای عضو بریکس سیستم پرداخت خود را جایگزین دلار می‌کنند

۲۴ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۰۴
کد خبر: 394840
کشورهای عضو بریکس سیستم پرداخت خود را جایگزین دلار می‌کنند

پنج اقتصاد بزرگ در حال توسعه جهان، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، در حال حاضر در صدد ایجاد یک سیستم پرداخت جدید مشترک، برای جایگزینی پرداخت دلاری هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، پنج اقتصاد بزرگ در حال توسعه جهان، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، در حال حاضر در حال ایجاد یک سیستم پرداخت جدید مشترک، برای جایگزینی پرداخت دلاری هستند. 

مدیر عامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (آردی‌آی‌اف) و عضو انجمن تجاری بریکس، کریل دیمیتریف گفت: در ۵ سال گذشته، روسیه پرداخت‌های خارجی خود به دلار را تقریبا به نصف کاهش داده است و از ۹۲ درصد به ۵۰ درصد رسانده است.

دیمیتریف در حاشیه اجلاس بریکس برزیل در مصاحبه با راشاتودی گفت: پرداخت‌های ما به روبل در این دوره از ۳ درصد به ۱۴ درصد افزایش یافته است.

 دیمیتریف گفت: یک سیستم کارآمد پرداخت بریکس می‌تواند باعث تشویق به انجام پرداخت‌ها با ارزهای ملی شده و پرداخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های پایدار در  بین کشورهای ما را تضمین کند، که ۲۰ درصد از جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهانی را تشکیل می‌دهد.

او توضیح داد: با توجه به این‌که ریسک‌های غیر بازاری  زیرساخت پرداخت جهانی در حال افزایش هستند، توسعه بخش‌های ملی سیستم‌های پرداخت و یکپارچه‌سازی پایدار آنها محرک‌های کلیدی همکاری اقتصادی کشورهای بریکس می‌باشند.

همچنین انتظار می‌رود در طی این اجلاس پتانسیل استفاده از یک ارز دیجیتالی واحد برای پرداخت‌های بین کشورهای عضو بریکس به مذاکره گذاشته شود. دیمیتریف گفت: چنین پرداخت‌هایی از طریق سیستم پرداخت بریکس انجام خواهد شد.

او اضافه کرد: صندوق سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کمک آردی‌آی‌اف برای سرمایه‌گذاری‌های انجام شده با ارزهای ملی تاسیس شد و توسعه تکنولوژی می‌تواند مبنای آن باشد.