۰ نفر

مسکو: رفتار بازرسان آژانس نباید سوال و سوءظن ایجاد کند

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۲۸
کد خبر: 393305
مسکو: رفتار بازرسان آژانس نباید سوال و سوءظن ایجاد کند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی گوشزد کرد: رفتار بازرسان آژانس نباید سوال و سوءظن ایجاد کند.

به گزارش اسپوتنیک، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز شنبه در واکنش به ممانعت از ورود یکی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به مجتمع غنی سازی نطنز و اخراج وی از ایران اعلام کرد: مصونیت ها و حقوق ویژه البته باید مورد احترام باشد و بازرسان نیز باید به همان شیوه‌ ای که مورد انتظار است رفتار کنند تا رفتار آنها سوال و سوء ظن ایجاد نکند.

مبه گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، وی در ادامه تاکید کرد که موارد مربوط به ضمانت های اجرایی و محرمانه آژانس نباید به رسانه‌ها درز کند و این خوب نیست.

این در حالیست که سازمان انرژی اتمی ایران چهارشنبه گذشته اعلام کرد که از ورود این بازرس آژانس به دلیل نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک به سایت غنی‌سازی نطنز جلوگیری شد.

بر همین اساس مجوز پذیرش این بازرس زن آژانس اتمی لغو شده و وی ایران را به مقصد وین ترک کرده است.

مایک پمپئو نیز در بیانیه خود مدعی شده بود که ایران این بازرس آژانس بین المللی را بازداشت کرده اما خبرگزاری فرانسه می‌گوید، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد جمهوری اسلامی به طور موقت مانع خروج این بازرس از ایران شده بود.

اتحادیه اروپا هم با انتشار بیانیه‌ای پنج‌شنبه پیش در جلسه شورای حکام ادعا کرد این اتحادیه به حرفه‌ای و بی‌طرف بودن بازرسی‌های آژانس اطمینان دارد و از ایران می‌خواهد که بر اساس تعهدات قانونی خود و طبق قوانین آژانس، اجازه دهد بازرسان وظایف خود را انجام دهند.

در واکنش به این موضع‌گیری‌ها، «کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در آژانس عنوان کرد که دستگاه‌های امنیتی در نطنز درباره وجود مواد خطرناک همراه با بازرس آژانس هشدار داده بودند و آزمایش‌ها نیز نشان از مواد «منفجره نیترات» داشته است.