۰ نفر

آژیر قرمز 2020 برای ترامپ

۱۶ آبان ۱۳۹۸، ۷:۱۰
کد خبر: 392726
آژیر قرمز 2020 برای ترامپ

سه‌شنبه شب در امریکا دموکرات‌ها با پیروزی در انتخابات ایالتی و فرمانداری‌های دو ایالت کلیدی ویرجینیا و کنتاکی و پیشتازی اولیه در برخی ایالت‌های دیگر خواب را از چشمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا و جمهوریخواهان گرفتند و این پیام را به رئیس کاخ سفید و جمهوریخواهان دادند که با قطور شدن هر روزه پرونده استیضاح، محبوبیت ترامپ یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری 2020 رو به افول است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در انتخابات کنگره ایالتی ایالت ویرجینیا برای نخستین بار پس از بیش از دو دهه دموکرات‌ها توانستند پیروز شوند و به‌طور تمام و کمال اکثریت مجمع قانونگذاری کنگره ایالتی (مجلس نمایندگان ایالتی و سنای ایالتی) ویرجینیا را از آن خود کنند. ویرجینیا جزو مناطقی است که آرای آن در انتخابات ریاست جمهوری و تعیین رئیس جمهوری بسیار اثر‌گذار است. از این رو، این پیروزی برای دموکرات‌ها بسیار خوشایند بود. الیزابت وارن، کاندیدای دموکرات‌ انتخابات ریاست جمهوری 2020 این پیروزی را تبریک گفت. تیم کاین دیگر سناتور دموکرات هم این انتخابات را یک انتخابات تاریخی نامید. در ایالت کنتاکی هم اندی بشیر، کاندیدای کرسی فرمانداری از حزب دموکرات توانست با کسب 49.2 درصد آرا از سد «مت بوین»، فرماندار جمهوریخواه این ایالت عبور کند و پیروز شود. این در حالی است که ترامپ در جریان تور انتخاباتی خود به کنتاکی از «مت بوین» حمایت کرده بود.

دموکرات‌ها در انتخابات فرمانداری ایالت‌ می‎سی‎سی‎پی هم طبق نتایج اولیه پیشتاز بودند اما در نهایت فرماندار جمهوریخواه پیروز شد. در ایالت نیوجرسی هم دموکرات‌ها پیروز شدند اما این نتیجه قابل انتظار بود زیرا نیوجرسی یکی از ایالت‌های متعلق به‌دموکرات‌ها است. برخلاف دموکرات‌ها که از نتایج انتخابات سه‌شنبه ابراز خرسندی می‌کنند، برخی از جمهوریخواهان این باخت‌ها را به عملکرد ترامپ در کاخ سفید نسبت می‌دهند و درباره انتخابات 2020 و وضعیت جمهوریخواهان در آن ابراز نگرانی می‌کنند. آنتونی اسکراموچی، مدیر پیشین ارتباطات کاخ سفید در توئیتر نوشت، این انتخابات پیام بزرگی مخابره کرد که پایان دوره ترامپ نزدیک است. «جمهوریخواهان در سراسر کشور توجه کنند. اگر می‌خواهید به سرنوشت مت بوین [فرماندار شکست خورده ایالت کنتاکی در انتخابات سه‌شنبه] گرفتار شوید، به پرستش فرقه ترامپ ادامه دهید.

تجدیدنظر «ساندلند» در اظهاراتش

یکی از موضوعاتی که در روزها و هفته‌های اخیر به محبوبیت ترامپ لطمه زده، پرونده استیضاح رئیس‌جمهوری است که هر روز قطورتر می‌شود و در تازه‌ترین اتفاق هم «گوردون ساندلند»، سفیر امریکا در اتحادیه اروپا و از متحدان اصلی ترامپ روز سه‌شنبه در نامه‌ای به مجلس نمایندگان اظهارات قبلی خود را اصلاح کرد و گفت که به «آندری یرماک»، مشاور ارشد رئیس جمهوری اوکراین گفته است، تا زمانی که کی‌یف به‌صراحت اعلام نکند درباره فساد مالی جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ و پسرش تحقیق می‌کند، کمک نظامی واشنگتن به اوکراین ارائه نخواهد شد و رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ زمینه‌ساز اعمال فشار چند ماهه بر اوکراین بود تا آن کشور تحقیقات «ضدفساد» را علیه بایدن‌ها آغاز کند. این در حالی است که ترامپ همواره چنین درخواستی از کی‎یف را رد می‌کند. تجدیدنظر ساندلند در اظهاراتش، با واکنش کاخ سفید مواجه شد. استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد، سفیر امریکا در اتحادیه اروپا «هیچ منبع موثقی» برای اثبات ادعاهای خود معرفی نکرده است.