۰ نفر

فرانسه مدعی شد: گام جدید ایران خلاف توافق وین است

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۴۴
کد خبر: 392507
فرانسه مدعی شد: گام جدید ایران خلاف توافق وین است

وزارت خارجه فرانسه با متهم کردن ایران به نقض توافق هسته‌ای، به تهران توصیه کرد در گام هسته‌ای تازه خود تجدید نظر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در واکنش به گام تازه جمهوری اسلامی ایران در جهت کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، ایران را به نقض مفاد این توافق متهم کرد. 

وزارت خارجه فرانسه با بیان اینکه فعال‌سازی سانتریفیوژها در فردو خلاف مفاد توافق هسته‌ای است، عنوان کرده است که منتظر است تا گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این رابطه را دریافت کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «آگنس فون در مول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری روزانه به خبرنگاران گفت: «اعلامیه ایران در روز ۵ نوامبر (۱۴ آبان) برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی، بر خلاف توافقنامه وین است. این توافق، فعالیت در این حوزه را به شدت محدود کرده است.»

وی افزود: «ما و شرکایمان منتظر گزارش بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اعلامیه‌ها و اقدامات ایران هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با بیان اینکه پاریس همچنان به برجام متعهد است، از ایران خواست «به طور کامل» به این توافق پایبند بوده و با آژانس همکاری کند.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران امروز اعلام کرد که تهران در گام چهارم کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، قصد دارد سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات زیرزمینی فردو را گازدهی کند. بر اساس برجام قرار بود این مرکز برای تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار به کار گرفته شود و در آن غنی‌سازی اورانیوم انجام نشود. تصمیم تازه جمهوری اسلامی ایران ادامه روندی است که از اردیبهشت ماه امسال و در پاسخ به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم تحقق وعده‌های کشورهای اروپایی در جبران آثار تحریم‌های آمریکا، آغاز شد.

ایران در گام‌های پیشین سقف غنای اورانیوم و سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را لغو کرده و محدودیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه هسته‌ای را نیز کنار گذاشته بود.

ادعای نقض برجام توسط ایران در حالی از سوی پاریس مطرح شده که بر اساس دو بند از توافق هسته‌ای، در صورتی که تحریم‌های رفع‌شده احیا شود، ایران محق است که اجرای تمام یا بخشی از تعهدات خود را به حال تعلیق درآورد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز در واکنش به گام تازه ایران، گفت: «این ایالات متحده است که مقصر کاهش تعهد ایران به برجام است. مقصر جلوه دادن ایران، از لحاظ سیاسی غیرمسئولانه است.»