۰ نفر

پدرسون: بر سر دستور کار کمیته قانون اساسی سوریه توافق کردیم

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱:۳۷
کد خبر: 391557
پدرسون: بر سر دستور کار کمیته قانون اساسی سوریه توافق کردیم

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه جمعه در جمع خبرنگاران در ژنو گفت کمیته قانون اساسی سوریه به توافقاتی دست پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «گئر پدرسون»، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه روز جمعه در ژنو به خبرنگاران گفت کمیته قانون اساسی سوریه  بر سر یک دستور کار و همچنین ترکیب «هیئت تدوین» که قرار است وظیفه کار بر روی سند قانون اساسی را به عهده بگیرند به توافق دست یافته است. 

۱۵۰ نماینده کمیته قانون اساسی سوریه روزهای پنجشنبه و جمعه در ژنو گرد هم آمدند تا درباره راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به جنگ هشت ساله در سوریه بحث و تبادل نظر کنند. 

خبرگزاری فرانسه نوشته در این نشست از نمایندگان تمامی اعضا خواسته شد قبل از ارائه پیشنهادات خود در خصوص مسائل مربوط به قانون اساسی بیانیه‌های خودشان را قرائت کنند. 

در نشست امروز، اعضای کمیته قانون اساسی به اتفاق آرا موافقت خود را با «مرام‌نامه اعضای کمیته قانون اساسی» نیز اعلام کردند. 

پدرسون گفت که کمیته قانون اساسی هفته آینده کارش را در ژنو ادامه خواهد داد. او گفت «هیئت تدوین» که شامل ۴۵ عضو است از روز ۴ نوامبر اولین جلسات کاری خود را برگزار خواهد کرد.

 ۵۰ نفر از اعضای کمیته قانون اساسی سوریه حامی دولت سوریه، ۵۰ نفر حامی معارضان سوریه و ۵۰ نفر نیز نمایندگان جامعه مدنی هستند. 

هرچند شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود؛ اما تشکیل این کمیته از زمانی به جدیت مطرح شد که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه آن را مطرح کرده و «استفان دی‌میستورا» نماینده وقت سازمان ملل در سوریه و سپس «گئر پدرسون» جانشین وی، با استقبال از آن فعالیت‌های خود را بر اساس تشکیل این کمیته تنظیم کردند.