۰ نفر

«رافائل گروسی»؛ پیشتاز در رأی‌گیری‌ مدیرکلی آژانس انرژی اتمی

۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۵۳
کد خبر: 390739
«رافائل گروسی»؛ پیشتاز در رأی‌گیری‌ مدیرکلی آژانس انرژی اتمی

خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد، «رافائل گروسی»، نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رأی‌گیری‌ها برای انتخاب مدیر کل این نهاد پیشتاز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک روزنامه آمریکایی گزارش داده «رافائل گروسی»، نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رأی‌گیری‌ها برای انتخاب مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتاز است. 

خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده رافائل گروسی با ۲۰ رأی از سایر رقیبان جلو افتاده است. «کرنل فروتا» که سرپرستی آژانس تا به حال به عهده او بوده ۱۷ رأی به دست آورده است. خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشته گروسی برای برنده شدن در رأی‌گیری مجددی که فردا برگزار می‌شود به سه رأی‌ دیگر نیازمند است. 

روزنامه وال‌‌استریت‌ژونال پیش از این گزارش داده بود اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه امروز دوشنبه تلاش خواهند کرد مدیر کل این نهاد بین‌المللی را تعیین کنند. این روزنامه نوشته بود اعضای این شورا به دلیل وجود اختلافاتی که بخشی از آنها به مسئله ایران مربوط می‌شود احتمالاً نتوانند در جلسه روز دوشنبه برای انتخاب نهایی مدیر کل به تفاهم برسند. 

طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، «فروتا» طرفدار تداوم رویکرد محتاط و تأملی «یوکیا آمانو»، مدیر کل سابق آژانس است که در جولای درگذشت. گزینه دیگر، رافائل گروسی، خواستار ایجاد تغییراتی در رویکرد سازمان در قبال ایران است. او قبلا گفته که خواستار اتخاذ رویکردی «قاطع اما منصفانه» در قبال ایران است.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی هم در توئیتی درباره نتایج رأی‌گیری امروز نوشته است: «بعد از رأی‌گیری در شورای حکام آژانس، فورتا (رومانی) ۱۴ رأی به دست آورد و ۲۰ عضو شورا به گروسی رأی دادند. برای به دست آوردن پیروزی، یکی از آنها باید دو سوم آرای شورا را در جریان دو رأی‌گیری باقی‌مانده به دست بیاورد، یا اینکه انتخابات از نو برگزار خواهد شد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۳۱ تیرماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به کشورهای عضو، از مرگ «یوکیا آمانو»، مدیرکل این سازمان خبر داد. بلومبرگ چندی بعد گزارش داد که آمانو پنج روز قبل‌تر فوت کرده بود.