۰ نفر

تبعات اقتصادی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا؛

برگزیت چه بلایی بر سر پوند و یورو می‌آورد؟

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۲۲
کد خبر: 390381
برگزیت چه بلایی بر سر پوند و یورو می‌آورد؟

خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، ممکن است ارزش پوند و یورو را به‌عنوان دو پول مهم جهانی متأثر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرناپلاس، تیر ۱۳۹۵ که همه‌پرسی برگزیت برگزار شد، کمتر کسی تصور می‌کرد نزدیک به ۵۲ درصد از رأی‌دهندگان بریتانیایی خواستار خروج کشورشان از اتحادیه اروپا شوند. بیش از سه سال از آن روز گذشته و برگزیت هنوز به‌وقوع نپیوسته، اما تبعاتش آغاز شده است.

می‌دانیم اتحادیه اروپا سازمانی برای همکاری اقتصادی و سیاسی است که اکنون ۲۸ کشور عضو آن هستند. با اینکه اغلب کشورهای عضو این اتحادیه از واحد پول مشترک (یورو) استفاده می‌کنند، با این حال انگلستان یکی از کشورهایی است که واحد پول خود (پوند) را حفظ کرده است.

مخالفت چندباره پارلمان انگلستان با توافقی که ترزا می، نخست‌وزیر پیشین این کشور با اتحادیه اروپا به دست آورده بود، در نهایت باعث کناره‌گیری وی از قدرت شد تا بوریس جانسون شاید موفق شود طرحی نو دراندازد؛ چیزی که تاکنون محقق نشده است. منتها تبعات برگزیت تنها به ساحت سیاست محدود نمی‌شود و اقتصاد را نیز در بر می‌گیرد.

 با جواد ذاکری‌دانا، کارشناس و تحلیلگر بازار ارز گفت‌وگو کردیم تا آثار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر دو پول مهم پوند و یورو را تشریح کند. ذاکری در این باره می‌گوید: معمولاً خبرهایی که به نفع خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بوده، باعث تقویت پوند می‌شده است. با این حال اخیراً اتفاقاتی افتاد که باعث شده پوند و یورو ریزش کنند. علتش هم این بود که در نهایت توافق انگلستان با اتحادیه اروپا برای برگزیت رد شد.

احتمال افت پوند و تقویت یورو

وی تصریح می‌کند: اگر انگلستان بدون توافق با اتحادیه اروپا از آن خارج شود، قطعاً بازارها نزولی می‌شود و هر دو ارز ریزش می‌کنند. نخستین واکنش کوتاه‌مدت نیز کاهش ارزش هر دو ارز است.

ذاکری در همین باره می‌افزاید: اگر انگلستان با توافق خارج شود، ارزش پوند در کوتاه‌مدت تغییر چندانی نخواهد داشت، اما یورو می‌تواند تا حدی مثبت شود. با این همه، این تأثیرات مثبت خیلی محسوس نخواهد بود. زیرا این خروج باید طی یک دوره گذار اتفاق بیفتد. البته باید در نظر گرفت انگلستان بدهی زیادی به اتحادیه اروپا پیدا می‌کند و تقویت یورو بیشتر از پوند خواهد بود.

محدودیت برای فعالیت کارگران

وی به سناریوهای مختلفی که در رابطه با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مطرح است، اشاره کرده و می‌گوید: پیش از پیوستن انگلستان به اتحادیه اروپا، یک سری قراردادهای تجارت آزاد بین دو طرف برقرار بود. چهار اصل در اتحادیه اروپا داریم از جمله گردش آزاد کارگران. اتحادیه اروپا، معاهدات و توافقات چندجانبه بین کشورهای اروپایی را یکپارچه کرد. قطعاً اثر برگزیت فقط روی گردش آزاد کارگران بوده و ممکن است کارگران را در داخل انگلستان محدود کند و برای فعالیت در کشوری دیگر نیاز به دریافت ویزا داشته باشند.

ذاکری این‌طور ادامه می‌دهد: با این حال، در رابطه با گمرکات و کالا، قطعاً باید یک سری از پیمان‌های چندجانبه بین اتحادیه اروپا و انگلستان حفظ شود تا اقتصاد این کشور دچار مشکل نشود.

ممکن است طلا گران‌تر شود

این تحلیلگر بازار ارز در رابطه با تأثیر پذیرفتن قیمت طلا نیز اظهار می‌کند: اگر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بدون توافق و به‌صورت یک‌طرفه انجام شود، ممکن است بر نرخ طلا و ارزهای امن هم تأثیراتی داشته باشد. بازارها این مورد را تجربه کرده‌اند که هر اتفاقی منجر به بی‌ثباتی شود، باعث تقویت ارزهای امن و طلا می‌شود. علتش این است که تقاضا برای آن زیاد می‌شود.

ذاکری در این باره اضافه می‌کند: مثلاً در رابطه با این مورد خاص ممکن است خیلی از انگلیسی‌ها طلا بخرند و این اقدام باعث شود ارزش پوند ریزش کند. اروپایی‌ها نیز ممکن است به این علت که یکی از ستون‌های اتحادیه اروپا از آن خارج شده، تمایل داشته باشند دارایی‌های خود را تبدیل به طلا کنند.