۰ نفر

اردوغان: مقام‌های آلمان، فرانسه و آمریکا با تروریست‌ها دیدار می‌کنند

۲ آبان ۱۳۹۸، ۲۳:۰۴
کد خبر: 390030
اردوغان: مقام‌های آلمان، فرانسه و آمریکا با تروریست‌ها دیدار می‌کنند

رئیس‌جمهور ترکیه پنجشنبه مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکا را به دیدار با سران سازمان‌های تروریستی متهم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پنجشنبه مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکا را به دیدار با سران «سازمان‌های تروریستی» متهم کرد.

اردوغان که با شبکه تلویزیونی «تی‌آر‌تی» مصاحبه می‌کرد گفت: «فرانسه، آلمان و آمریکا با سرکرده‌های سازمان‌های تروریستی دیدار می‌کنند.»

اردوغان همچنین گفت که برخی از کشورهای عضو ناتو به «گروه‌های تروریستی» YPG و PKK سلاح رسانده‌اند. رئیس‌جمهور ترکیه اضافه کرد: «طبق بند ۵ ناتو ما باید از همدیگر محافظت کنیم، اما آمریکا برای گروه‌های تروریستی کامیون ارسال کرده است.»

وی، در ادامه درباره سیاست‌های آمریکا گفت: «ما از یک طرف درباره مبارزه با تروریسم صحبت می‌کنیم از طرف دیگر آمریکا از تروریست‌ها استقبال می‌کند.» 

او همچنین گفت: «کردها برادران ما هستند؛ مشکلی با آنها نداریم. ما فقط با تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم.»

اردوغان گفت که ترکیه با تروریست‌ها سر میز مذاکره نمی‌نشیند. او گفت که توافق آتش‌بس حاصل‌شده در شمال سوریه با آمریکا بوده نه با «تروریست‌ها.»

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که روسیه از کشورش خواسته وارد عین‌العرب (کوبانی) شود در حالی که آمریکا عکس این را خواسته است. 

رئیس‌جمهور ترکیه درباره روابطش با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ترامپ با من روابطی صمیمی دارد و اکثر اوقات با من صادق بوده است. البته، مسائلی هستند که با او موفق نیستم، مثل اینکه او همراه با نامه خودش نامه یک تروریست را هم برای من فرستاد.»

رجب طیب اردوغان، همچنین گفت که قصد دارد روز ۱۳ نوامبر به آمریکا سفر کند. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از آمریکا خواست «مظلوم کوبانی»، فرمانده نیروهای موسوم به «گروه دموکراتیک سوریه» (که اکثر اعضای آن شبه‌نظامیان کرد هستند) تحویل ترکیه شود. او گفت که کوبانی یک تروریست تحت تعقیب است. 

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما از منطقه تل‌ابیض (در سوریه) تا رأس‌العین را به کنترل کامل خود درآورده‌ایم.»

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به توافق اخیر این کشور در شهر سوچی با روسیه گفت: «روسیه و نیروهای رژیم [ارتش سوریه] تروریست‌ها را تا ۳۰ کیلومتر از مرز دور خواهند کرد.»

او گفت: «طبق توافق سوچی، مبنج و تل‌رفعت هم پاکسازی خواهند شد.»

رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد عملیات این کشور در شمال سوریه بر اساس توافقی موسوم به «توافق آدانا» بوده که در سال ۱۹۹۸ بین دولت‌های سوریه و ترکیه منعقد شد. 

او گفت: «ترکیه با سوریه یک مرز ۹۰۰ کیلومتری دارد. ما بر اساس توافق آدانا وارد سوریه شدیم.»

 عملیات ترکیه در شمال سوریه

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه  «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

این عملیات با چراغ سبز دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» انجام شد. کاخ سفید چند هفته پیش بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و اردوغان اعلام کرد نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. 

در بیانیه کاخ سفید عنوان شده بود که ترکیه پذیرفته چند هزار عضو داعش را که در ماه‌های گذشته اسیر شده‌اند و حالا در اختیار آمریکا و کردها قرار دارند، تحویل بگیرد. اغلب این افراد اتباع اروپا هستند، اما با وجود درخواست مکرر ترامپ، سران کشورهای اروپایی از پذیرش و محاکمه آن‌ها خودداری کرده‌اند. ترامپ پیشتر تهدید کرده بود که ممکن است این اسرا را آزاد کند.

ترکیه از هفته‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد علیه مناطق کردنشین شمال سوریه عملیاتی نظامی انجام داده و در نوار مرز با سوریه یک «منطقه امن» ایجاد کند. آنکارا برای این کار آوارگان سوری را بهانه و ادعا کرده که قصد دارد آوارگان مقیم در ترکیه را در این منطقه امن اسکان دهد.

ترامپ در روزهای گذشته در واکنش به انتقادات از راهبردش در سوریه و رها کردن کردهای سوری عملیات ترکیه را بخشی از «جنگ ۲۰۰ ساله» ترکیه با گروهی از کردها توصیف کرده و گفته که قصد ندارد آمریکا را وارد آن کند.