۰ نفر

پوتین و اسد در باره تحولات سوریه گفت و گو کردند

۱ آبان ۱۳۹۸، ۳:۱۰
کد خبر: 389557
پوتین و اسد در باره تحولات سوریه گفت و گو کردند

رئیس جمهوری سوریه در گفت وگو با رئیس جمهوری روسیه، مخالف کامل خود را با هرگونه تجاوز به کشورش اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بشار اسد در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین گفت: دمشق به مبارزه علیه تروریسم و اشغال اراضی سوریه از با تمامی وسایل قانونی ادامه می‌دهد.

وی همچنین گفت که به منظور جلوگیری از تلاش برای هرگونه تغییر جمعیتی که برخی در صدد اعمال آن هستند، مردم باید به مناطق خود بازگردند.

پوتین نیز به همتای سوری خود گفت: ما بر وحدت و حاکمیت ارضی و ملی سوریه تاکید داریم.

وی افزود: هرگونه توافق میان روسیه و ترکیه بر مقابله با تمامی اشکال و مظاهر تروریسم و نابودی هرگونه طرح جدایی طلبانه، متمرکز خواهد بود.

روسیه و ترکیه روز سه شنبه در جریان مذاکرات ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری دو کشور که بیش از شش ساعت و نیم به طول انجامید در تفاهمنامه‌ای ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه توافق کردند که تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد در نزدیکی مرز ترکیه باید از منبج و مناطق حومه آن خارج شوند.

این تفاهمنامه را «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیران خارجه دو کشور قرائت کردند.

در بند نخست این تفاهمنامه سران روسیه و ترکیه برحفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی سوریه تاکید کردند اما در بند دیگری گفته شد که مبارزه با هرگونه مظاهر تروریستی در سوریه را ادامه خواهند داد.

ترکیه چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) نامید.

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گزارش داد، تخمین زده می شود حدود ۴۰۰ هزار غیر نظامی در مناطق محل درگیری حضور داشته باشند که نیاز به محافظت و کمک دارند.