۰ نفر

روسیه: حملات ترکیه به منزله نقض تمامیت ارضی سوریه است

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۵۰
کد خبر: 389470
روسیه: حملات ترکیه به منزله نقض تمامیت ارضی سوریه است

روسیه با انتقاد از تهاجم ترکیه به شمال شرق سوریه، این اقدام را به منزله نقض یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه عنوان کرده است.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که تهاجم نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه به معنای نقض یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در همین ارتباط، «اُلک سیرومولوتف»، قائم مقام وزیر خارجه روسیه ضمن انتقاد شدید از عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه، این حمله را نقض تمامیت ارضی سوریه از سوی ترکیه عنوان کرده است.

اظهارات مقام وزارت خارجه روسیه همزمان با دیدار اردوغان و پوتین در شهر سوچی صورت گرفته که دو طرف در ارتباط با تحولات شمال شرق سوریه گفتگو کردند.

سیرومولوتف همچنین اظهار داشت که فقط روسیه و ایران حضور قانونی و مشروع در سوریه دارند و حضور دیگر کشورهای خارجی در سوریه غیرقانونی است.

روسای جمهور روسیه و ترکیه امروز در سوچی با هم دیدار و در ارتباط با مسائل سوریه گفتگو کردند.

پیش از این دیدار اردوغان نسبت به پایان مدت زمان اعلام شده برای خروج و عقب نشینی نیروهای کردی از شمال سوریه هشدار داده بود.

از ۵ روز گذشته به این سو، ترکیه و آمریکا برای اعلام توقف موقت حملات علیه شمال سوریه به توافق رسیده بودند و ترکیه گفته بود به مدت ۱۲۰ ساعت(۵روز) به نیروهای کردی برای عقب نشینی از شمال سوریه زمان خواهد داد.

پیش از دیدار روسای جمهور ترکیه و روسیه، کاخ ریاست جمهوری روسیه موسوم به کرملین اعلام کرده بوده که رئیس جمهور روسیه مشتاق است تا از طرح‌ها و برنامه‌های رئیس جمهور ترکیه درباره شمال سوریه بیشتر مطلع شود.

کرملین همچنین اعلام کرده که در حال بررسی طرح جدید وزیردفاع آلمان درباره ساخت یک «منطقه امن بین‌المللی» در شمال سوریه است.

آنکارا و مسکو پیش از این نیز اعلام کرده بودند که هر دو کشور به دنبال «عادی سازی» اوضاع در سوریه هستند.

دیدار اردوغان و پوتین درباره سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که از دو هفته گذشته ترکیه حملاتی را علیه شمال سوریه آغاز کرد که این حملات با واکنش‌ها جهانی و محکومیت‌های گسترده‌ای روبرو شده است.

بسیاری حملات ترکیه به شمال سوریه را پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی و در نتیجه چراغ سبز آمریکا عنوان کرده‌اند.