۰ نفر

امارات بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرد

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبر: 389128
امارات بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرد

نشانه هایی از تلاش های امارات متحده عربی برای کاهش تنش های موجود در خاورمیانه دیده می شود و می توان گفت دلیل تلاش های امارات برای کاهش این تنش ها نیاز آن به برگرداندن ثبات و امنیت در خاورمیانه است چرا که بیشتر صنایع در این کشور از جمله صنایع بانکداری، هواپیمایی، تجارت و انرژی وابسته به امنیت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، پس از انفجار آرامکو و انفجارهای متعدد نفتکش ها در خلیج فارس نشانه هایی از برقراری صلح در خاورمیانه به دست امارات دیده می شود که از آخرین تلاش های امارات در این راستا می توان به آزاد سازی ۷۰۰ میلیون دلار از پول های بلوکه شده ایران در امارات اشاره کرد.

اکبر ترکی عضو پارلمان ایران در ۲۰ اکتبر خبر از آزادسازی پول های ایران به دست امارات داد؛ ترکی با بیان اینکه روابط ارزی بین ایران و امارات متحده عربی بهبود یافته است افزود:" دفاتر مبادلات ارزی ایران پس از مدت طولانی تعطیلی در دبی بازگشایی شدند."

ناظر و دیپلمات سابق ایران در خاورمیانه، نصرالله تاجیک گفت که یکی از دلایل تلاش امارات برای کاهش تنش با ایران این است که "رئیس جمهور دونالد ترامپ متمرکز بر آمریکا است و علاقه ای به پرداخت هزینه های امنیتی کشورهای خلیج فارس ندارد".

تاجیک افزود: "ترامپ در برابر قول خود مبنی بر کاهش مداخله ایالات متحده در منطقه پیش از انتخابات ایالات متحده ۲۰۲۰ ایستاده است."

این کارشناس روابط منطقه‌ای ایران با اشاره به قراردادهای میلیارد دلاری که در سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به عربستان و امارات متحده عربی امضا شده ادعا کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس سعی در جایگزینی ایالات متحده با روسیه به عنوان بازیکنی دارند که بتواند امنیت آن ها را تضمین کند.

وی افزود: امارات متحده عربی تلاش کرده است زمینه را برای ادامه فعالیتهای مشاغل ایرانی در آن کشور فراهم کند و فرصت های بیشتری را برای ساکنان ایرانی در امارات فراهم کند.

 پیش از این  در ۶ اکتبر گزارش داده بود که امارات متحده عربی در تلاش است تا به سمت "تنشهای صفر" با ایران حرکت کند و تاکتیک رویارویی مستقیم و غیرمستقیم خود را با "سازش سیاسی" جایگزین کند.

تغییر آشکار در سیاست امارات متحده عربی به دنبال تلاش های میانجی گری نخست وزیر پاکستان عمران خان برای کاهش تنش بین تهران و ریاض است  ژستی که در هر دو پایتخت مورد استقبال قرار گرفته است.