۰ نفر

کانادا هم ارز دیجیتال تولید می‌کند

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۶
کد خبر: 389121
کانادا هم ارز دیجیتال تولید می‌کند

پس از بانک مرکزی آمریکا، حالا بانک مرکزی کانادا نیز به دنبال راه اندازی یک ارز دیجیتالی است.

به گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی کانادا با توجه به مخاطرات استفاده از ارزهای دیجیتالی غیر معتبر و نظارت ناپذیر تصمیم گرفته است خود نسبت به راه اندازی چنین ارزی اقدام کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، گزارش تهیه شده از طرف استفان پولوز، رئیس این بانک نشان می‌دهد که مطالعات مقدماتی برای راه اندازی یک ارز دیجیتالی قابل دسترس که دارای هماهنگی با کارکردهای اسکناس و سکه باشد آغاز شده و انتظار می‌رود که این ارز در نهایت به طور کامل جایگزین شکل سنتی پول شود.

ایده راه اندازی ارز دیجیتالی توسط بانک مرکزی کانادا برای نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۸ توسط استفان مورچیسنو، مشاور رئیس بانک مرکزی کانادا در حاشیه نشست اعضای هیات مدیره مطرح شده است.

ایده معرفی ارز دیجیتالی توسط بانک مرکزی مساله جدیدی نیست و انتظار می‌رود ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین در مراحل پایانی راه اندازی خود قرار داشته باشد. اخبار مشابهی از تلاش بانک های مرکزی اروپا و آمریکا نیز برای راه اندازی یک ارز دیجیتالی منتشر شده است.

طی روزهای اخیر، انتقادات زیادی متوجه پروژه راه اندازی ارز دیجیتالی فیس بوک موسوم به لیبرا شده است و حتی برخی از شرکای اصلی این پروژه نظیر " پی پال"، " ویزا کارد" و " مستر کارد" از ادامه همکاری با فیس بوک به دلیل نگرانی های امنیتی و احتمال استفاده از این ارز برای امور غیر قانونی و پولشویی انصراف داده اند.

یک منبع آگاه در بانک مرکزی کانادا گفت: باید برای باقی ماندن در عرصه بازی، نوآور باشیم. یک ارز دیجیتالی مطموئن می‌تواند علاوه بر پیشبرد اهداف بانکداری الکترونیک، به تامین منافع بانک مرکزی نیز کمک کند.

فراهم کردن امکانات بیشتر در تراکنش‌های مالی و نیز امکان جمع آوری اطلاعات جامع تر و دقیق تر از تراکنش های شهروندان کانادایی از جمله دلایل بانک مرکزی کانادا در راه اندازی یک ارز دیجیتالی است، چرا که اطلاعات تنها در صورت لزوم در اختیار نهادهای قانونی و پلیس قرار خواهد گرفت و نگرانی از درز اطلاعات به شرکت های خصوصی وجود نخواهد داشت.

بانک مرکزی کانادا نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۳ به بحث ارزهای دیجیتالی ورود کرد. با این حال بانک های مرکزی در دیگر کشورها نظیر سوئیس، سنگاپور و سوئد نیز در حال ارزیابی معرفی یک ارز دیجیتالی موازی با پول های سنتی هستند.