۰ نفر

آیا دومین اقتصاد بزرگ جهان به دردسر افتاده است؟

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۴
کد خبر: 388837
آیا دومین اقتصاد بزرگ جهان به دردسر افتاده است؟

رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم امسال به کمترین سطح ۲۶ سال اخیر رسیده است.

به گزارش اسوشیتد پرس، در اتفاقی کم سابقه رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه سوم سال به ۶ درصد رسید که ۰.۲ درصد کمتر از رقم پیش بینی شده و کمترین رشد فصلی این کشور از سال ۱۹۹۳ بود. به نظر می‌رسد که پیامدهای جنگ تجاری با آمریکا بیش از پیش در اقتصاد چین در حال پدیدار شدن است و برخی از اقتصاددانان هشدار داده اند که تداوم روند فعلی می‌تواند رشد اقتصادی چین را به زیر ۶ درصد نیز سوق دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جولیان اوانز، کارشناس موسسه " کپیتال اکونومکیس" گفت: تشدید فشارها بر روی فعالان اقتصادی چین در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. کاهش تقاضای جهانی، صادرات را تحت تاثیر قرار داده است و کمبود منابع ارزی صادراتی به نوبه خود به معنای کاهش توان پکن برای سرمایه گذاری بر روی زیرساخت‌های این کشور در کوتاه مدت خواهد بود. این کاهش سرمایه گذاری به ویژه بخش مسکن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

طبق اعلام مرکز آمار چین، در ۹ ماه نخست امسال رشد اقتصادی این کشور ۶.۲ درصد اندازه گیری شده است که در این بین رشد بخش تولیدات صنعتی ۵.۶ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه نیز بیشترین رشد مربوط به بخش معدن با ۸.۳ درصد بوده است و خرده فروشی با ۸.۲ درصد و تولید با ۵.۴ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

لازم به ذکر است که متوسط رشد اقتصادی چین در بازه زمانی ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۹ معادل ۹.۳۹ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۱۵.۴ درصدی سه ماهه نخست سال ۱۹۹۳ و کمترین رشد نیز مربوط به رشد ۳.۸ درصدی سه ماهه چهارم سال ۱۹۹۰ بوده است.

آمارهای منتشر شده توسط وزارت بازرگانی چین نیز نشان می‌دهد که جنگ تجاری با آمریکا اکنون وارد مرحله جدی تری شده است تا جایی که با وجود افزایش ۵.۲ درصدی صادرات چین به جهان در ۹ ماه نخست امسال، میزان صادرات این کشور به آمریکا طی همین مدت ۳.۲ درصد کاهش یافته است. از طرف دیگر واردات چین از آمریکا نیز مسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۵ درصد کمتر شده است.