۰ نفر

شورای امنیت سازمان ملل از آتش بس ترکیه استقبال کرد

۲۶ مهر ۱۳۹۸، ۹:۲۸
کد خبر: 388535
شورای امنیت سازمان ملل از آتش بس ترکیه استقبال کرد

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل بامداد جمعه با استقبال از آتش بس ترکیه و توقف حملات به مناطق شمال شرق سوریه گفت:‌ ما منتظر جزئیات این توافق هستیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ «جری ماتجیلا» سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت: توافق آتش بس و توقف حملات ترکیه به کردها در شمال سوریه اگر به وقوع بپیوندد،‌ اقدام بسیاری عالی خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی  افزود: توافق آتش بس به طرفین فرصتی برای بازگشت به مسیر سیاسی می‌دهد و ۱۵۰ عضو کمیته قانون اساسی سوریه که اولین جلسه خود را قرار است در تاریخ ۳۰ اکتبر (هشتم آبان) برگزار کنند،‌ برای تهیه پیش نویس قانون اساسی سوریه تشویق می‌شوند.

رئیس دوره‌ای رئیس شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد:‌ اگر توافق آتش بس محقق شود، فکر می کنم گامی مهمی است.

پس از دیدار «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه،‌ دولت آنکارا پذیرفت که بعد از پنج روز به حملات نظامی خود به کردها در شمال سوریه پایان دهد.

پنس پس از مذاکرات خود با اردوغان رییس جمهوری ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به روابط خوب ترکیه و آمریکا، آنکارا تصمیم به آتش بس در سوریه گرفت.

وی با اشاره به مذاکرات خود با اردوغان و مذاکرات هیات های دو کشور افزود: طی ۱۲۰ ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای ی پ گ(یگان‌های مدافع خلق) از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش بس را اعلام می کند.

پنس با تاکید بر اینکه طبق توافق دو طرف ترکیه به هیچ عنوان عملیاتی در کوبانی انجام نخواهد داد، گفت: ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه در زمینه پایان فعالیت‌های داعش به توافق رسیده اند و جزئیات موجود توافق اعلام خواهد شد.

معاون ترامپ اظهار داشت:‌ طبق توافق به عمل آمده میان دو طرف، آمریکا هیچ تحریمی علیه ترکیه اعمال نخواهد کرد و تحریم‌های اقتصادی وضع شده نیز از میان برداشته خواهد شد.