۰ نفر

گاف جدید ترامپ: ترکیه همسایه ما است

۲۶ مهر ۱۳۹۸، ۱:۰۱
کد خبر: 388471
گاف جدید ترامپ: ترکیه همسایه ما است

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از اعلام توافق آنکارا و واشنگتن برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه در یک کنفرانس خبری حاضر شد و در یک گاف جدید ترکیه را همسایه آمریکا خواند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از اعلام خبر توافق آنکارا و واشنگتن برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه در یک کنفرانس خبری درباره آن اظهار نظر کرد.

او گفت: «ما یک آتش‌بس ۵ روزه داریم. طی این ۵ روز، کُردها و برخی افراد دیگر از منطقه امن خارج می‌شوند. این همان چیزی است که ترکیه همیشه خواستار آن بوده است. پیکارجویان داعش که آنها را دستگیر کرده‌ایم، تحت کنترل شدید خواهند بود.»

ترامپ همچنین مدعی شد که آمریکا در این توافق به تمام آنچه در رویاهایش داشته دست پیدا کرده است. او گفت: «به تمام چیزهایی که می‌توانستیم رویای آن را داشته باشیم، دست پیدا کرده‌ایم و می‌توانیم افرادمان را هم به کشور برگردانیم.»

او گفت: «روز بزرگی برای آمریکا است. روز بزرگی برای ترکیه است. روز بزرگی برای شریکان ما است که به سختی تلاش کرده‌اند. کردها عالی بودند. روز بزرگی برای کردها است. روز بزرگی برای تمدن است. بنابراین می‌خواهم از همه تشکر کنم.»

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره تحریم ترکیه گفت: «دیگر به تحریم نیازی نیست، چون ترکیه کاری که لازم بوده را انجام داده است. برای تحریم نیازی به کنگره ندارم، چون می‌توانم تحریم‌هایی اعمال کنم که شدیدتر از تحریم‌های کنگره هستند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از این کنفرانس خبری، یک گاف جدید داد و ترکیه را همسایه کشورش خواند. او گفت: «ترکیه قدرت نظامی بالایی دارد. ترکیه جزو دوستان ما، جزو همسایه‌های ما است و آنها عضو ناتو هستند؛ و چیزی که الان ترکیه به دست می‌آورد این است که آنها مجبور نخواهند بود میلیون‌ها نفر را بکشند و میلیون‌ها نفر آدم هم مجبور نخواهند بود آنها را بکشند.»

ترامپ از «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه هم تشکر کرد. او گفت: «می‌خواهم از رئیس‌جمهور اردوغان هم تشکر کنم و به او تبریک بگویم. او دوست من است و خوشحالم که هیچ‌گاه مشکل نداشتیم، چون صادقانه بگویم او رهبر بسیار خوبی است و آدمی بسیار سرسخت و قوی است. او کار درستی انجام داد و آن را تحسین می‌کنم.»

ساعاتی قبل‌تر «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری در ترکیه از توافق با آنکارا بر سر برقراری آتش‌بس موقت در شمال سوریه خبر داد. 

طبق توافق آمریکا و ترکیه، آنکارا عملیات در شمال سوریه را برای ۱۲۰ ساعت متوقف خواهد کرد تا به شبه‌نظامیان ی.پ.گ اجازه دهد ۲۰ مایل از مرزهای ترکیه عقب‌نشینی کند.