۰ نفر

توافق جدید برگزیت به تائید شورای اروپا رسید

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۲۰:۵۵
کد خبر: 388443
توافق جدید برگزیت به تائید شورای اروپا رسید

توافق جدید درباره نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا عصر پنجشنبه از سوی رهبران ۲۷ کشور عضو شورای اروپا به تائید رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دونالد توسک رئیس شورای اروپا در نشست خبری در بروکسل این خبر را اعلام کرد و افزود از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خرسند نیست و در این اتحادیه همواره به روی لندن باز است.

وی گفت: واقعیت این است که امروز توافقی را در اختیار داریم که از بروز هرج و مرج میان اتحادیه اروپا و انگلیس پس از برگزیت جلوگیری می‌کند. از این رو شورای اروپا از کمیسیون و پارلمان اروپا دعوت کرد تا اقدامات لازم را برای اجرای برگزیت در تاریخ یکم نوامبر ۲۰۱۹ اتخاذ کنند.

ژان‌کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا هم طی سخنانی در همین نشست اظهار داشت که از دست‌یابی به توافق برگزیت خرسند و تسلی خاطر پیدا کرده است. او گفت این توافق از یک سو ضامن برقراری صلح و ثبات در ایرلند و از سوی دیگر مشکلات قانونی ناشی از برگزیت را برطرف می کند.

توافق جدید باید به تائید پارلمان‌های انگلیس و اروپا برسد تا به اصطلاح برگزیت با توافق اجرا شود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس قصد دارد تا روز شنبه در نشست فوق‌العاده پارلمان، توافق جدید را به رای بگذارد. اگر او در این رای گیری شکست بخورد، طبق مصوبه پارلمان بایستی مهلت برگزیت را به تعویق بیندازد. نخست وزیر انگلیس بارها اعلام کرده که به هرقیمتی انگلیس را در موعد مقرر از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

او امروز در نشست مطبوعاتی بروکسل ابراز اطمینان کرد که توافق جدید از سوی نمایندگان مجلس به تصویب می‌رسد. وی روند مذاکرات برگزیت را دردناک توصیف کرد اما افزود:‌ بریتانیا امروز می‌تواند در قالب یک کشور اتحادیه اروپا را ترک کند.

با این حال رهبران احزاب مخالف دولت جانسون، توافق جدید را رد کرده و آن را بدتر از توافق «ترزا می» می‌دانند. حزب ائتلافی دولت جانسون موسوم به حزب اتحادگرای دموکراتیک، گفته است که از این توافق حمایت نخواهد کرد و رهبران احزاب کارگر، لیبرال دمکرات و حزب ملی اسکاتلند هم مخالفت صریح خود را با توافق جدید اعلام کرده اند.

هم زمان شماری از نمایندگان مجلس انگلیس در نامه ای به وزارت‌خزانه داری این کشور درخواست کردند تا پیش از نشست روز شنبه، سند مربوط به ارزیابی تاثیرات ناشی از برگزیت بر اقتصاد این کشور را منتشر کند.

بر اساس برنامه اعلام شده انگلیس ۳۱ اکتبر (۹آبان) ساعت ۱۱ شب به وقت محلی اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.