۰ نفر

ماجرای استیضاح ترامپ به کجا کشید؟

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۹
کد خبر: 388388
ماجرای استیضاح ترامپ به کجا کشید؟

روند تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده که از دوم مهر ماه به دستور رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آغاز شد، همچنان ادامه دارد. خبرها حاکی است این تحقیقات به افول موقعیت ترامپ در نظرسنجی‌ها منجر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تاکنون نتوانسته رسوایی اوکراین‌گیت را کنترل کند. این رسوایی پس از افشای اطلاعاتی توسط یک مامور امنیتی آغاز شد. این مامور امنیتی  آمریکا فاش کرد که ترامپ در یک تماس تلفنی رئیس‌جمهوری اوکراین را تحت فشار گذاشته تا از هانتر بایدن، پسر جو بایدن که در یک شرکت اوکراینی عضو هیات‌مدیره بوده است، تحقیق به‌عمل آورد.

این ماجرا در هفته های اخیر تبدیل به  بسیاری از رسانه ای آمریکا شده است. بنابر آخرین گزارش‌های منتشر شده بیش از نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجیِ شبک خبری فاکس‌نیوز در ایالات متحده آمریکا اعلام کرده‌اند که خواستار استیضاح دونالد ترامپ و برکناری او از مقام ریاست جمهوری این کشور هستند. داده‌های این نظرسنجی نشان داده است که ۵۱ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، خواستار استیضاح ترامپ و خروج او کاخ سفید هستند

در میان تمام شرکت کنندگان در نظرسنجی، در مجموع حدود ۴۰ درصد با این استیضاح مخالف بودند و ۴ درصد مایلند که ترامپ استیضاح شده اما از مقامش برکنار نشود. داده‌های به دست آمده همچنین نشان داد که شمار موافقان استیضاح ترامپ رو به افزایش است. حدود ۵۱ درصد از رای دهندگان نیز بر این باورند که فساد در دولت ترامپ بیش از دولت‌های پیشین آمریکاست.

این در حالی است که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ گفته‌اند از شرکت در روند تحقیقات مجلس نمایندگان در جریان استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خودداری می‌کنند.

پنس از طریق وکیل خود اعلام کرده که فهرست بلند مدارک مربوط به پرونده اوکراین را در اختیار قانون‌گذاران نمی‌گذارد. این در حالی است که سه کمیته مجلس نمایندگان، که اکثریت در آن با دمکرات‌ها است، خواستار دسترسی به این اسناد شده بودند. در این بین جولیانی، وکیل شخصی ترامپ نیز گفته با کنگره همکاری نمی‌کند.

سرباز زدن معاون رئیس‌جمهوری و وکیل شخصی ترامپ از این تحقیقات نشان می‌دهد اتهامات علیه ترامپ آنچنان دقیق است که این دو نگرانند که در جریان تحقیقات مجبور به اعترافاتی شوند که از این اعترافات علیه ترامپ استفاده شود.

پیشتر در ۲۲ مهر ماه جرج کنت، یک دیپلمات ارشد آمریکا پشت درهای بسته شهادت داده بود. پیش از او نیز فیونا هیل، مدیر ارشد پیشین در دفتر امور روسیه و اروپا در شورای امنیت ملی رئیس‌جمهوری به پرسش‌های قانون‌گذاران پاسخ داده بود.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از دوم مهرماه روند تحقیقات استیضاح ترامپ به دستور او در مجلس نمایندگان‌آمریکا آغاز شده، ‌ در جدیدترین واکنش و در مخالفت با خواست کاخ سفید و جمهوریخواهان اعلام کرده است که در صحن مجلس رای‌گیری رسمی در خصوص تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ برگزار نخواهد کرد.

پلوسی، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا به خبرنگاران گفته است که نیازی نیست که چنین رای‌گیری داشته باشیم و در شرایط فعلی این رای‌گیری را برگزار نخواهیم کرد.

ظاهرا کاخ سفید و جمهوریخواهان پلوسی را تحت فشار قرار داده‌اند تا در مورد تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس جمهوری آمریکا رای‌گیری رسمی در کنگره برگزار کند. این رای‌گیری به جمهوریخواهان امکان می‌دهد تا در روند انجام تحقیقات نفوذ بیشتری پیدا کنند.

این در حالی است که تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه هم با انتقاد شدید بسیاری از جمهوری خواهان روبرو شده و  همین امر شانس استیضاح ترامپ را بالا برده است.

توافق تلفنی ترامپ در ۶ اکتبر با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای بیرون بردن سربازان آمریکایی از سوریه موجب عصبانیت بسیاری از سناتورهای جمهوری‌خواه شده است. رهبران حزب جمهوری‌خواه خروج ترامپ از سوریه را غیرقابل توجیه می‌دانند، و معتقدند با این تصمیم کردهای سوریه که متحد آمریکا هستند به حال خود رها شده اند. از دید آن‌ها این حرکت ترامپ یک حرکت بی‌تدبیرانه تلقی می‌شود که سوریه را به داعش و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه واگذار کرده است. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان آشکارا از این اقدام انتقاد کرده است،  لیندسی گراهام سناتور وفادار به ترامپ هم از این عمل او خشنود نبوده است.

اکنون دموکرات‌های عضو مجلس نمایندگان آمریکا که تحقیقات درباره لزوم استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را آغاز کرده‌اند، سرگرم بررسی احضار رسمی مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، که ماه گذشته از دولت ترامپ کناره‌گیری کرد، برای شهادت دادن در برابر کنگره‌اند.

دو تن از مقامات مسئول در کنگره آمریکا که نخواسته اند نامشان فاش شود به واشنگتن پست گفته اند: انتظار می‌رود، مایکل مک کینلی مشاور پیشین مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، پشت درهای بسته، در برابر کنگره شهادت دهد. اظهارات مک کینلی که هفته پیش از مقام خود در وزارت امور خارجه آمریکا استعفا کرد، ممکن است برای محققان درباره لزوم استیضاح ترامپ بسیار راهگشا باشد و همچنین اقدامات پمپئو و تأثیراتش بر وزارت امور خارجه آمریکا را برای اعضای کنگره روشن کند. دموکرات‌های کنگره همچنین سرگرم بررسی این موضوع هستند که آیا جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، را به کنگره احضار کنند یا خیر.

در حالی که انتقادها در داخل ایالات متحده از دونالد ترامپ رو به افزایش است، مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور از این اقدام رئیس جمهوری آمریکا دفاع کرده و آن را حرکتی کاملا مناسب دانسته است. پمپئو در جریان مصاحبه با شبکه خبری بی‌پی‌اس آمریکا گفت: «من درخواست کمک از دیگر کشورها با هدف جلوگیری از گسترش فساد در کشورم را کاملا مناسب می‌دانم.»

وحشت جمهوری خواهان آمریکا از این است که این استیضاح می‌تواند موقعیت دونالد ترامپ را برای انتخابات سال بعد ضعیف کند و این فرصت را به دموکرات‌ها بدهد که کاخ‌سفید را مجددا از آن خود کنند.