۰ نفر

همه علیه ترامپ

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۷:۱۵
کد خبر: 388274
همه علیه ترامپ

سه‌شنبه شب ایالات متحده شاهد یکی از بزرگ‌ترین مناظره‌های تلویزیونی خود بود؛ مناظره‌ای که در آن 12 نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 روی صحنه آمدند. مناظره‌ای که با همکاری سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز در شهر اوهایو برگزار شد. همگی مدعیان راهیابی به کاخ سفید هستند و هر فرد تلاش می‌کند تا نشان دهد او گزینه‌ای است که می‌تواند دونالد ترامپ را در انتخابات 2020 شکست دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، سناتور برنی سندرز دوهفته پس از آنکه یک سکته قلبی را پشت سر گذاشت بار دیگر به صحنه عمومی انتخابات بازگشت و بار دیگر طرفداران خود را به انقلاب سیاسی در امریکا فراخواند. با این حال این مناظره زیر سایه اتهامات به جو بایدن و پسرش برگزار شد و به‌شدت تحت‌تاثیر فضای استیضاح ترامپ و همچنین تصمیم رییس‌جمهور برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه بود.

در امان ماندن «بایدن»

جو بایدن، معاون اول سابق رییس‌جمهور امریکا که طی چند وقت اخیر زیر ذره‌بین معامله‌های تجاری خارجی فرزندش هانتر بایدن قرار گرفته است، از سوی سایر رقبای دموکرات خود بر سر این موضوع مورد حمله قرار نگرفت و عملا در این مناظره در امان ماند. پیش از مناظره سه‌شنبه شب بایدن قول داد که در صورت رییس‌جمهور شدن اجازه نمی‌دهد که هیچ یک از اعضای خانواده یا مقامات اداری با مشاغل خارجی درگیر قراردادهای تجاری شوند. هانتر بایدن در مصاحبه‌ای عنوان کرده که هیچ کار نادرستی انجام نداده و به خاطر اینکه فامیلی او بایدن بوده است وی را در این شرکت انرژی اوکراینی استخدام نکرده‌اند.

جوبایدن همچنین عنوان کرده که پسر من هیچ اشتباهی نکرده است. من هیچ کار اشتباهی نکردم. من سیاست دولت امریکا را برای ریشه‌کن کردن فساد در اوکراین انجام دادم و این چیزی است که ما باید روی آن تمرکز کنیم.

گفتنی است هرروز دموکرات‌های مجلس نمایندگان تحقیقات خود در خصوص استیضاح ترامپ را گسترش می‌دهند و او را به دلیل درخواست از ولادیمیر زیلنسکی رییس‌جمهور اوکراین برای تحقیقات علیه بایدن تحت فشار قرار داده‌اند. از همین رو به این دلیل که اکنون این موضوع تبدیل به سوژه استیضاح ترامپ شده است سایر نامزدهای حزب وارد فاز انتقاد از ترامپ شده‌اند. نقطه ابهامی که در پرونده بایدن وجود دارد این است که چرا بایدن جوان بدون داشتن تجربه مدیریتی در هیات‌مدیره یک شرکت انرژی اوکراینی با حقوق 50هزار دلار در ماه استخدام شده‌ است.

وارن در سیبل

در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین رقبای جو بایدن که طی هفته‌های اخیر به شکل قابل توجهی محبوبیت او رو به افزایش گذاشته سناتور الیزابت وارن است. بسیاری بر این عقیده هستند با ورود بایدن به رقابت‌ها در ماه آوریل به دلیل نزدیکی با باراک اوباما در همه نظرسنجی‌ها پیشرو بود. اما به نظر می‌رسد شرایط تا حدودی تحت‌تاثیر فضای اخیر در امریکا تغییر کرده است. وارن از 15 نظرسنجی ملی اخیر در 8 نظرسنجی توانسته از جو بایدن پیشی بگیرد. اما هنگامی که او در افکار عمومی رشد پیدا می‌کند قطعا با حملات جدی‌تری از سوی سایر نامزدهای دموکرات روبه‌رو می‌شود. پیت بوتجیج شهردار ایندیانا یکی از نامزدهای دموکرات با سوالی مبنی براینکه طرح بیمه سلامت وارن مالیات طبقه متوسط را افزایش می‌دهد ضربه سختی به او وارد کرد. اما وارن نتوانست جواب درستی به این انتقاد دهد. هرچند که گفت هزینه‌ها برای طبقه ثروتمند افزایش می‌یابد و برای خانواده‌های متوسط پایین می‌آید. با این وجود وارن تاکید کرد که من لایحه قانونی را امضا نخواهم کرد که هزینه‌های خانواده‌های طبقه متوسط را کاهش ندهد.

اتحاد علیه تصمیم ترامپ

در میان تعدد نامزدهای دموکرات سخت پیش می‌آید که همه آنها بر سر یک موضوع اتفاق نظر داشته باشند اما واقعیت آن است که همه آنها با تصمیم ترامپ مبنی بر عقب‌نشینی از خاک سوریه و خالی کردن پشت کردها ناراضی بودند. بایدن گفت: این شرم‌آورترین کاری بود که هر رییس‌جمهور در تاریخ مدرن از نظر سیاست خارجی انجام داده است.

بوتجیج که پیش‌تر به عنوان افسر نیروی دریایی ارتش در افغانستان خدمت می‌کرد در این مناظره گفت که ترامپ به متحدان کُرد خیانت کرد و به رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه اجازه داد در شمال سوریه نیروهایی که به ما در شکست داعش کمک کردند را از بین ببرد. او تاکید کرد موضوعی که باعث می‌شود مردم به ما اطمینان کنند این ایده است که ما نیز از آنها حمایت خواهیم کرد. سایر نامزدهای دموکرات نیز ترامپ را متهم کردند که شرایط منطقه را بیش از پیش تحریک می‌کند اما آنها جزییات زیادی در مورد چگونگی رفع بحران‌ها در خاورمیانه ارایه ندادند. البته بایدن جواب شفاف‌تری داد و گفت که او برای بازگشت ایمن نیروهای امریکایی و فشار آوردن به اردوغان و رهبر سوریه بشار اسد تلاش خواهد کرد.

سن فقط یک عدد است

برنی سندرز در حالی به رقابت‌های انتخاباتی بازگشت که یک سکته قلبی را در کمپین لاس وگاس متحمل شد. شاید حساس‌ترین لحظه مناظره سه‌شنبه شب مربوط به سن او بود که آیا سن او مانع از انجام کارهای ریاست‌جمهوری نخواهد شد اما سندرز گفت که احساس بسیار عالی دارد و به فعالیت‌های معمول خود ادامه می‌دهد. گفتنی است که اگرچه سندرز پا به سن گذاشته اما از جوانانی مانند الکساندریا اوکازیو کورتز حمایت کرد تا به عنوان جوان‌ترین عضو کنگره به مجلس نمایندگان راه پیدا کند.

اما این تنها سندرز نبود که مجبور بود در خصوص سن و سلامت خود توضیح دهد. بایدن نیز با این سوال مواجه شد که هنگام ورود به کاخ سفید 80 سال خواهد داشت و نمی‌تواند در این سن وظایف کامل ریاست‌جمهوری را برعهده داشته باشد و عملا پیرترین رییس‌جمهور امریکا خواهد بود. بایدن اما در پاسخ گفت که با سن من خرد و تجربه می‌آید. ما به کسی احتیاج داریم که بتواند این مقام را برعهده بگیرد. کسی که هرروز بتواند در صحنه‌های جهانی قرار گیرد تا سایر رهبران جهان به او احترام بگذارند.

وارن نیز در روز تحلیف ریاست‌جمهوری 71 سال سن خواهد داشت. او در پاسخ به این سوال گفت خوب من می‌گویم هرکسی که به لحاظ جسمی نتواند این کار را انجام دهد باید از کار خارج شود و فرقی نمی‌کند این شامل همه افراد چه دونالد ترامپ یا مایک پنس نیز می‌شود.

اما گابارد 38 ساله نامزد جوان انتخابات اگر رییس‌جمهور شود می‌تواند لقب جوان‌ترین رییس‌جمهور امریکا را به خود بگیرد. او در پاسخ به سن خود گفت که این عادلانه نیست از افراد در مورد سلامتی و تناسب اندام‌شان سوال کنیم. بلکه سوال واقعی اینجاست که من فکر می‌کنم باید بپرسید که چه کسی برای فرماندهی کل قوا مناسب است؟ این مهم‌ترین مسوولیتی است که رییس‌جمهور برعهده دارد.