۰ نفر

چین ۲۸میلیارد دلار پول نقد به اقتصادش تزریق کرد

۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۸
کد خبر: 388135
چین ۲۸میلیارد دلار پول نقد به اقتصادش تزریق کرد

بانک مرکزی چین در روز چهارشنبه ۲۰۰ میلیارد یوان (۲۸ میلیارد دلار) پول نقد یکساله را از طریق تسهیلات وام دهی میان مدت به سیستم مالی تزریق کرد و باعث شگفتی تاجران شد.

 به گزارش بلومبرگ، چین با تزریق غیر منتظره پول نقد به سیستم مالی از طریق وام به بانک ها تاجران را شوکه کرد. این اتفاق قبل از اعلام گزارش روز جمعه افتاد که انتظار می رود حاکی از رشد کند تر اقتصاد داخلی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بانک مرکزی چین در روز چهارشنبه 200 میلیارد یوان (28 میلیارد دلار)  پول نقد یکساله را از طریق تسهیلات وام دهی میان مدت به سیستم مالی اضافه کرد. این اقدام چین تاجران را شوکه کرد چون مقامات معمولاً زمانی نقدینگی تزریق می کنند که وام‌های قبلی پرداخت شده باشند و سررسید بعدی وام ها پنجم نوامبر است.

اقتصاد چین در بحبوحه جنگ تجاری طولانی‌مدت با آمریکا تحت فشار بوده است و کند شدن اقتصاد داخلی باعث شده بانک مرکزی سیاست پولی را با پایین آوردن هزینه های وامگیری شرکتها و کاهش نرخ بهره بانکی در سال جاری تسهیل کند. اطلاعاتی که در این هفته به دست آمده نشان می دهد رکود بخش کارخانه ای چین بیشتر شده و واردات و صادرات در ماه گذشته کاهش یافته است.

بکی لیو، رئیس استراتژی کلان چین در شرکت استاندارد چارترد با اشاره به تزریق نقدینگی گفت:« بازار انتظار این کار را نداشت. دولت احتمالاً می خواهد نقدینگی بلند مدت بیشتری تزریق کند تا از عرضه فراوان در فصل مالیات دهی در اواسط اکتبر مطمئن شود و از اقتصاد روبه رکود خود حمایت کند.

چین قرار است اطلاعات تولید ناخالص داخلی را برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی در روز جمعه منتشر کند. انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی چین 6.1 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته باشد که آهسته ترین سرعت رشد از 1992 تا حالا است.

 سررسید بیش از 400 میلیارد یوان تسهیلات وام‌دهی میان مدت در اوایل ماه آینده میرسد که نشانه ای است برای بانک مرکزی چین تا نرخ بهره را پایین بیاورد و نقدینگی بیشتری به سیستم مالی تزریق کند. بانک مرکزی احتمالاً هزینه این وام ها را کاهش داده و تا پایان سال جاری میلادی به 3.2 درصد می رساند.

 سود اوراق قرضه دولتی ده ساله چین تغییر زیادی نکرده و به 3.17 درصد در شانگهای رسیده است.