۰ نفر

چرا تنش‌ها بین ترامپ و شبکه محبوبش بالا گرفته است؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱:۴۸
کد خبر: 388015
چرا تنش‌ها بین ترامپ و شبکه محبوبش بالا گرفته است؟

محافل سیاسی آمریکا در روزهای اخیر به گمانه زنی درباره تنش میان دونالد ترامپ و تلویزیون فاکس نیوز، وابسته به حزب جمهوریخواه پرداخته‌اند اما رئیس جمهوری آمریکا به خوبی می‌داند که چقدر تداوم قدرتش به این شبکه وابسته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، چند هفته ای است که روابط رئیس جمهوری آمریکا با شبکه مورد علاقه اش شکرآب شده است. به نظر می رسد تنش میان ترامپ و فاکس نیوز زمانی آغاز شد  که  روز پنجشنبه این شبکه نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که بر اساس آن 51 درصد از رای دهندگان از استیضاح و عزل ترامپ پشتیبانی می کنند.

رئیس جمهوری آمریکا که شدیدا از انتشار این نظرسنجی برآشفته بود، در صفحه توئیتر خود به  فاکس نیوز حمله کرد و آن را "چرند" نامید. ترامپ در توییت خود نوشت: "از روزی که من اعلام کردم که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شوم ، هیچ وقت فاکس نیوز نظرسنجی خوبی از من منتشر نکرده است".

فاکس نیوز، شمشیر تیز جمهوریخواهان

فاکس نیوز در سال 1996 توسط دو سرمایه دار، "رابرت مرداک" و "راجر آیلز" با هدف جذب مخاطبان محافظه کار راه‌اندازی شد و با همکاری "رودی جولیانی" شهردار وقت نیویورک گسترش یافت. این تلویزیون نقش مهمی در مبارزات انتخاباتی جورج دبلیو بوش و دولت وی بازی کرد و به مرور تبدیل به رسانه‌ای قدرتمند در ساختار سیاسی آمریکا شد.

نقش این رسانه در رسوایی "مونیکا لوینسکی" و هزینه تراشی سنگین آن برای "بیل کلینتون"، رئیس جمهوری دموکرات وقت در خاطره‌ها مانده است. هماهنگی نزدیک این شبکه با حزب جمهوریخواه و سران آن هیچگاه در سطح کنونی نبوده است، به گونه ای که همه آن را  "شبکه مورد علاقه ترامپ" می نامند.

فاکس نیوز از همان آغاز فعالیت‌های انتخاباتی ترامپ در سال 2016، خط پشتیبانی از وی را در پی گرفته است. مجریان این شبکه به گونه ای سخن می گویند که "ترامپ پسند" باشد. رئیس جمهوری آمریکا نیز هر از چندگاهی در صفحه توئیتر خود، سخنان و گزارش‌های آنها را می ستاید.

نقش کلیدی فاکس نیوز برای ترامپ

"ژرالدو ریورا" یکی از مجریان فاکس نیوز به تازگی گفته است اگر برنامه‌های این شبکه نبود، دموکرات‌ها تا الان ترامپ را نابود کرده بودند.

این نکته‌ای است که بسیاری از تحلیلگران در آمریکا بر آن تاکید دارند. از جمله "نیکول هممر" نویسنده و پژوهشگر در دانشگاه کلمبیا بر این باور است که تفاوت اساسی بین ترامپ و ریچارد  نیسکون، تلویزیون فاکس نیوز است که به شدت از ترامپ پشتیبانی کرده است.

این نویسنده آمریکایی در مقاله ای که در "شبکه خبری تاریخ" منتشر کرده است، استدلال می کند: فرق بزرگ ترامپ و ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق آمریکا که قربانی استیضاح شد، در وجود همین شبکه تلویزیونی است.

وی تاکید می کند: "فاکس نیوز نقش مهمی در محافظت از ترامپ در برابر سرنوشتی دارد که برای نیکسون رقم خورد اما این شبکه همچنین نقش مهمی در فریب دادن ترامپ در ارتکاب رفتارهای نیکسونی داشته است."

هممر می افزاید: نیکسون به یک فاکس نیوز احتیاج داشت و او این واقعیت را می دانست. هنگامی که وی در سال 1968 به ریاست جمهوری رسید، در موضعی قدرتمند قرار نداشت.  دموکرات ها هر دو مجلس کنگره را در اختیار داشتند و رسانه ها علیه او بودند. او معتقد بود که برای پیش بردن کارهایش دو چیز لازم دارد: یک حزب جمهوری خواه قوی  و وفادار و دوم، یک رسانه تماما نیکسونی. چیزی که نیکسون می خواست رسانه ای برای خودش بود. او بر این باور بود که بیشتر رسانه های اصلی در دست دموکرات ها هستند و به شدت پیگیر بود یک رسانه خبری جایگزین  برای جمهوریخواه راه‌اندازی کند. 

فراز و نشیب روابط ترامپ و فاکس نیوز

هر چند تردیدی درباره نقش کلیدی تلویزیون فاکس نیوز برای رئیس جمهوری آمریکا وجود ندارد، اما مشخص نیست که تنش ها میان ترامپ و این تلویزیون دقیقا بر سر چه بالا گرفته  است.

آیا اختلافات شخصی و رقابت های درون جناحی در پس این تنش هاست یا اینکه باید آن را به تضاد میان ترامپ و آنچه که "دولت عمیق" می نامد، نسبت داد؟

این در حالی است که بسیاری از چهره های فاکس نیوز مواضع نزدیک به ترامپ دارند. از جمله  شان هنیتی ، تاکر کارلسون و لورا اینگراهام، از معتبرترین چهره های طرفدار ترامپ در این رسانه هستند. آنها همچنین مرتباً افرادی همچون رودی جولیانی را دعوت کرده اند تا از مواضع ترامپ پشتیبانی کنند.

اما به باور برخی منتقدان رئیس جمهور آمریکا، ترامپ می خواهد این تلویزیون در بست در اختیار وی باشد.

 واشنگتن پست در این زمینه می نویسد که ترامپ می خواهد همه مجریان فاکس کاملا طبق سلیقه وی صحبت کنند.

خشم ترامپ از فاکس نیوز البته چیز تازه ای نیست. او چند ماه پیش از فاکس نیوز به خاطر دادن تریبون به دمکرات ها انتقاد کرد و در ماه اوت در توئیتر خود نوشت: "فاکس دیگر برای ما کار نمی کند!"

بنابراین دور از ذهن نیست که تنش های تازه میان ترامپ و فاکس نیوز به زودی جای خود را به توییت های دوستانه ترامپ درباره تلویزیون محبوبش بدهد.

اما اگر این مساله ریشه در اختلاف دونالد ترامپ با طبقه حاکم سیاسی و رهبران سنتی جمهوریخواه داشته باشد، به باور ناظران باید منتظر بالا گرفتن تنش ها بین ترامپ و فاکس نیوز بود.

در این زمینه، برخی ناظران به اختلاف نظر جدی میان ترامپ و رهبران کلیدی جمهوریخواه درباره تصمیم عقب نشینی از سوریه اشاره می کنند.

"فیل ویلایتو"، نویسنده آمریکایی می گوید که دلایل واقعی جدی شدن استیضاح ترامپ، اصرار وی بر عقب نشینی از سوریه است.

روزهای آینده پاسخ این پرسش ها را روشن خواهد کرد. اما در صورتی که شکاف فاکس نیوز و ترامپ عمیق شود، شورش در اردوگاه جمهوریخواهان علیه ترامپ و خطرناک شدن روند استیضاح وی می تواند نخستین پیامدهای آن باشد.