۰ نفر

نوبل اقتصاد به 3اقتصاددان برای کاهش فقر رسید

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۶
کد خبر: 387659
نوبل اقتصاد به 3اقتصاددان برای کاهش فقر رسید

نوبل اقتصاد باب​نوبل اقتصاد بابت تلاش برای کاهش فقر به سه اقتصاددان تعلق گرفت.

به گزارش نیویورک تایمز، سه پروفسور به نام‌های ابهیجت بانرجی و استر دافلو از  دانشگاه ام‌.آی.تی و مایکل کرمر از هاروارد موفق شدند روز دوشنبه (امروز) جایزه نوبل اقتصاد را به خود اختصاص دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبنا، این سه پروفسور که اقدامات تجربی و عملی را در راستای کاهش فقر به انجام رسانده‌ بودند از سوی آکادمی سلطنتی علوم سوئد شایسته دریافت نوبل اقتصاد شناخته شدند.
دافلو دومین دانشمند زن و در سن ۴۶ سالگی جوان‌ترین فردی است که موفق به دریافت این جایزه اقتصادی شده است.
 دلیل برنده شدن جایزه چه بود؟
براساس آن‌چه کمیته اعطای جایزه مطرح کرده، برندگان جایزه امسال رویکرد جدیدی را برای یافتن پاسخ‌های قابل اتکا درباره بهترین روش‌های مبارزه با فقر جهانی ارائه داده‌اند. به طور خلاصه این روش از طریق تقسیم این مساله بزرگ به مسایل کوچک‌تر و قابل مدیریت انجام می‌شود. به طور مثال روش هایی برای بالا بردن نتایج آموزشی یا سلامت کودکان. آن‌ها ثابت کردند که این سئوالات کوچک‌تر و دقیق‌تر معمولا از طریق راهکارهایی که با دقت طراحی شده‌اند، پاسخ درخوری پیدا خواهند کرد.
چرا این اقدامات مهم است؟
کمیته اعطای جایزه نوبل امسال اعلام کرده است که یافته‌های تحقیقات برندگان امسال به میزان قابل توجهی توانایی مبارزه عملی با فقر را بالا برده است. به‌عنوان نتیجه مشخص یکی از مطالعات این دانشمندان، بیش از پنج میلیون نفر از کودکان هندی از برنامه‌های موثر در مدارس بهره‌ بردند. یکی دیگر از نمونه ها، اعطای یارانه‌های سنگین برای اقدامات بهداشتی پیشگیرانه است که در بسیاری از کشورها معرفی شده است.
برندگان کیستند؟
ابهیجت بانرجی، اقتصاددان آمریکایی هندی الاصل، متولد سال ۱۹۶۱ در شهر کلکته هند است. او تحصیلات خود را در دو دانشگاه جواهر لعل نهرو و هاروارد انجام داده و در حال حاضر استاد مؤسسهٔ فناوری ماساچوست(ام‌آی‌تی) است.
دیگر برنده جایزه نوبل اقتصاد، استر دوفلو که همسر بانرجی هم هست، متولد سال ۱۹۷۲ در شهر پاریس است. او تحصیلات دانشگاهی خود در رشته اقتصادی را از مدرسه اقتصاد پاریس آغاز کرد ولی اکنون استاد اقتصاد ام‌آی‌تی است و جوان‌ترین برنده جایزه اقتصاد نوبل است.
سومین برنده جایزه نوبل اقتصاد، میشل کرمر در سال ۱۹۶۴ در آمریکا به دنیا آمده و تحصیلات خود را نیز در گرایش اقتصاد توسعه در دانشگاه هاروارد به پایان رسانده و در حال حاضر نیز محقق و استاد همین دانشگاه است.
مطالعات برندگان سال ۲۰۱۹ جایزه نوبل اقتصاد تحت تاثیر دستاوردهای آمارتیا سِن، اقتصاددان شهیر هندی بوده که در سال ۱۹۹۸ جایزه نوبل اقتصاد را از آن خود کرده بود.