۰ نفر

قمار «ترامپ» روی شن‌های روان

۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۷:۰۵
کد خبر: 387315
قمار «ترامپ» روی شن‌های روان

امریکا به بهانه رویارویی با تهدیدهای احتمالی منطقه‌ای 1800 نیروی نظامی جدید به عربستان اعزام می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به خاطر ملاحظات انتخاباتی درصدد کاستن از شمار نظامیان امریکایی در منطقه خاورمیانه است، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) روز جمعه به وقت محلی از اعزام هزار و 800 نیروی نظامی جدید به عربستان به بهانه دفاع از این کشور در برابر تهدیدهای احتمالی خبر داد. این در حالی است که پنتاگون از اوایل مهرماه به این سو به همین بهانه در دو نوبت به عربستان نیرو اعزام کرده بود. با اعزام‌های جدید، شمار نیروهای امریکایی اعزام شده به عربستان به 3هزار نفر می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد، هزار و 800 نیروی نظامی دیگر به عربستان اعزام می‌شوند تا از این کشور در مقابل تهدیدهای احتمالی موجود در منطقه دفاع کنند. پنتاگون گفته است، به همراه این نیروها دو سامانه پاتریوت دیگر و یک سیستم دفاع هوایی تاد هم به عربستان ارسال می‌شوند.

پنتاگون پیش‌تر نیز یک ناو هواپیمابر از نوع یو اس اس آبراهام لینکلن را به خاورمیانه اعزام کرده بود و اسپر هم روز جمعه درباره اینکه تکلیف این ناو چه می‌شود و آیا قصدی برای خارج کردن این ناو از منطقه دارد، حرفی نزد. اسپر تنها به خبرنگاران گفت ادامه دادن به اعزام نیروها به عربستان با هدف دفاع و بازدارندگی یک ضرورت است و تهدید منافع امریکا و نیروهای امریکایی و متحدان امریکا بی پاسخ نخواهد ماند.  ایالات متحده ادعا می‌کند که در حمله ماه گذشته میلادی به تأسیسات نفتی عربستان که باعث شد بازارهای انرژی جهان تحت تأثیر قرار بگیرند، ایران دست داشته. این در حالی است که ایران این ادعاها را بارها رد کرده است.

ترامپ که از یک سو به خاطر ملاحظات انتخاباتی مخالف اعزام نیروهای امریکایی به خارج از مرزهاست و حتی تمایل دارد شمار نیروهای امریکایی در دیگر کشورها کاهش یابد تا بتواند بهره انتخاباتی را از این سیاست ببرد، از سوی دیگر همواره به عربستان سعودی به عنوان «گاو شیرده» نگاه کرده است. او درباره اعزام هزار و 800 نیروی جدید به این کشور گفت ایالات متحده هیچ هزینه‌ای برای این اعزام‌ها متقبل نمی‌شود. به درخواست من، عربستان سعودی پذیرفته که تمام هزینه‌های مربوط به نیروهای امریکایی اعزام شده به عربستان را پرداخت کند. ترامپ که این روزها با چالش‌های داخلی جدی مواجه و نگران وضعیت خود در انتخابات ریاست جمهوری 2020 است، می‌کوشد چهره‌ای صلح‌طلب و گریزان از جنگ به نمایش بگذارد تا دست کم بهره انتخاباتی لازم را ببرد.

او چندی پیش در یک سخنرانی انتخاباتی از تمایلش به بازگرداندن سربازان امریکایی به کشور خبر داد و گفت که دوست دارد حضور نظامی امریکا در خاورمیانه کاهش یابد. به عقیده برخی از تحلیلگران، در حال حاضر اختلاف نظرها در کاخ سفید و در داخل دولت ترامپ بر سر حضور نظامی امریکا در دیگر کشورها بالا گرفته است. گواه این ادعا هم واکنش پنتاگون و وزارت خارجه امریکا به تصمیم ناگهانی ترامپ درباره خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه است. در حالی که ترامپ با این کار به ترکیه چراغ سبز نشان داد و باعث شد ترکیه به شمال سوریه حمله کند، پنتاگون حملات ترکیه را محکوم می‌کند. درباره افغانستان هم این اختلاف مشهود بود و در حالی که ترامپ می‌کوشید با طالبان به توافق برسد و نیروهای امریکایی را از این کشور خارج کند، بولتون، مشاور امنیت ملی سابق او تمام تلاشش را کرد که چنین توافقی حاصل نشود.

بولتون موفق شد و بهای این موفقیت را با اخراج شدن از کاخ سفید پرداخت. مجموع این اتفاق‌ها به این معنا نیست که ترامپ یک رئیس جمهوری جمهوریخواه صلح‌طلب و بیزار از جنگ است بلکه گواهی دیگر بر تاجر بودن او است. رئیس جمهوری امریکا منافع شخصی خود را در حال حاضر و در سالی که سال رقابت‌های انتخاباتی در امریکا است بر این می‌بیند که خود را بیزار از جنگ و لشکرکشی به دیگر کشورها نشان دهد.