۰ نفر

ترامپ پیشنهاد میانجی‌گری میان ترکیه و کردها را داد

۱۹ مهر ۱۳۹۸، ۰:۰۳
کد خبر: 386866
ترامپ پیشنهاد میانجی‌گری میان ترکیه و کردها را داد

رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه شب در توئیتی با اشاره به عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه، پیشنهاد میانجی‌گری برای توافق میان آنکارا و کردها را داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ در پیامی توئیتری پیشنهاد داد که میان آنکارا و کردها برای رسیدن به توافقی میانجی‌گری کند، تا حمله نظامی آنکارا به شمال شرق سوریه متوقف شود.

ترامپ با این ادعا که آمریکا 100 درصد داعش را شکست داده است و دیگر نیرویی در منطقه مورد حمله ترکیه در سوریه ندارد، نوشت: اکنون ترکیه به کردها حمله می‌کند که 200 سال است با هم جنگ می‌کنند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: ما سه انتخاب داریم: فرستادن هزاران نیرو و پیروزی نظامی، ضربه شدید زدن به ترکیه از لحاظ مالی از طریق تحریم، یا میانجی‌گری برای توافقی میان ترکیه و کردها!

ترامپ که همواره گفته مخالف جنگ‌های بی‌پایان آمریکا در دیگر کشورها و خواهان بازگشت نیروهای نظامی واشنگتن به خانه خودشان است، پیشتر ترکیه را تهدید به تحریم‌های اقتصادی ویرانگر کرده بود.

وی این هفته با اعلام خروج نظامیان آمریکایی از شمال شرق سوریه، ترکیه را تهدید کرد در صورتی که عملیات نظامی در این منطقه خارج از چارچوب مورد نظر واشنگتن باشد، اقتصادش به طور کامل ویران خواهد شد.

رجب طیب اردوغان گفت: عملیات موسوم به «چشمه صلح» نیروهای ارتش ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه علیه نیروهای «پ. ک. ک» و «ی. پ. گ» و داعش در شمال سوریه آغاز شده است.

اقدام ترکیه در حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت.

شورای امنیت سازمان ملل در نشست غیرعلنی روز پنجشنبه نتوانست به اجماع برای بیانیه‌ای در محکومیت حمله ترکیه برسد، اما پنج عضو اروپایی این شورا از آنکارا خواستند این عملیات را فورا متوقف کند.

کارشناسان سیاسی و شخصیت‌های مختلف در کشورهای جهان این اقدام ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده‌اند.

عملیات با بمباران مناطقی که گفته می‌شود تروریست‌ها در آن اسکان دارند در مناطق تل ابیض و رأس العین آغاز شده است.

بمباران‌های هوایی توسط هواپیماهایی که از پایگاه‌های نظامی ترکیه در دیاربکر و اینجرلیک که در نزدیکی مناطق مرزی سوریه هستند،‌ انجام می شود.