۰ نفر

ترامپ: اگر داعشی‌ها فرار کنند، به اروپا می‌روند

۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۵۳
کد خبر: 386816
ترامپ: اگر داعشی‌ها فرار کنند، به اروپا می‌روند

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا از فرار اعضای داعش از سوریه نگران نیست، گفت مشکل چندانی با این موضوع ندارد، چون این افراد در صورت فرار به اروپا می‌روند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال فرار اسرای داعشی از سوریه در پی آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه، گفت این افراد در صورت فرار به اروپا خواهند رفت.

وی که در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، با بیان اینکه اغلب اسرای داعشی که در اختیار کردها هستند از اتباع کشورهای اروپایی‌اند، گفت: «آن‌ها از کشور ما نیامده‌اند. ما لطف بزرگی به آن‌ها (اروپایی‌ها) کردیم و به فرانسه، به آلمان و کشورهای مختلف اروپایی گفتیم که "دوست داریم خودتان اتباعتان را پس بگیرید." [آن‌ها گفتند] "خوب، ما آن‌ها را نمی‌خواهیم، ما آن‌ها را نمی‌خواهیم. چطوره که شما آن‌ها را تحویل بگیرید." من گفتم "ما هم آن‌ها را نمی‌خواهیم".»

ترامپ افزود: «هیچ‌کس آن‌ها را نمی‌خواهد. آن‌ها بد هستند، اما بالأخره کسی باید حواسش به آن‌ها باشد. من گفتم "ببینید، ما به شما لطف بزرگی کردیم. آدم‌هایتان را بگیرید. آن‌ها را پس بگیرید." در بسیاری از موارد، آن‌ها شهروندان اروپایی‌ها هستند، شهروندان فرانسه، آلمان. آن‌ها نمی‌خواستند آن‌ها را پس بگیرند. من به آن‌ها (اروپایی‌ها) یک شانس دادم، من به آن‌ها یک شانس دیگر هم دادم. من به آن‌ها شانس سومی هم دادم. حتی شانش چهارم هم دادم.»

او سپس بار دیگر گفت که اروپایی‌ها به «سوء استفاده از آمریکا» عادت کرده‌اند و به همین دلیل رفتار آن‌ها موجب تعجب او نبوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سؤال که شاید اسرای داعشی فرار کنند و در جای دیگری تهدید ایجاد کنند، گفت: «خوب، آن‌ها به اروپا فرار خواهند کرد. این جایی است که می‌روند. می‌خواهند به خانه‌هایشان بازگردند، اما اروپا نمی‌خواست آن‌ها را از ما بگیرد.»

وی افزود: «می‌توانستیم آن‌ها را به آن‌ها (اروپایی‌ها) بدهیم. می‌توانستند آن‌ها را محاکمه کنند. می‌توانستند هر کاری می‌خواهند بکنند. اما طبق معمول، آن‌ها اقدام متقابل نکردند. کلمه مورد علاقه من اقدام متقابل است. من چیز بیشتری نمی‌خواهم.»

ابتدای این هفته کاخ سفید اعلام کرد که در جریان تماس تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، آمریکا پذیرفته است که نیروهای نظامی خود را از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه خارج کند. در مقابل، آنکارا نیز قبول کرده اسرای داعشی که در حال حاضر در اختیار کردها هستند را تحویل گرفته و آن‌ها را تعیین تکلیف کند.

خروج آمریکا از شمال سوریه به عنوان چراغ سبز آمریکا به عملیات نظامی ترکیه در این منطقه تفسیر شده است. به نظر می‌رسد واشنگتن پذیرفته در ازای خلاص شدن از دردسر چندین هزار اسیر داعشی، عملیات ترکیه علیه شبه نظامیان کرد با بپذیرد.

این در حالی است که این شبه نظامیان در ماه‌های گذشته عملا در نقش نیروی زمینی ارتش آمریکا در سوریه فعالیت کرده‌اند. سخنگوی ائتلاف موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» معامله آمریکا با ترکیه را «خنجر از پشت» آمریکا به کردها توصیف کرده است. 

ترامپ در ماه‌های گذشته بارها از اروپایی‌ها به دلیل خودداری از پذیرش اتباع داعشی خود انتقاد کرده و حتی تلویحا تهدید کرده بود که ممکن است این افراد را رها کند تا به کشورهای خود بازگردند. در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار عضو داعش و خانواده‌های آن‌ها در اسارت کردها هستند. گفته می‌شود بسیاری از این افراد از اتباع اروپا هستند.