۰ نفر

گزارش بانک جهانی؛

کاهش رشد اقتصادی عربستان پس از حمله پهپادی به آرامکو

۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۱۹
کد خبر: 386806
کاهش رشد اقتصادی عربستان پس از حمله پهپادی به آرامکو

بانک جهانی پیش‌بینی کرد، پس از حمله پهپادی به عربستان که باعث نصف شدن تولید نفت این کشور شد، رشد اقتصادی عربستان در سال جاری کاهش می‌یابد.

به گزارش رویترز، بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد: حملات ماه گذشته به شرکت نفتی آرامکو بر روی رشد اقتصادی امسال این کشور تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بانک جهانی در گزارش خود آورده است، رشد تولید ناخالص داخلی عربستان در سال جاری پیش‌بینی می‌شود، به 0.8 درصد برسد که این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی بانک جهانی که در ماه آوریل 1.7 درصد بود کاهش یافته است.

بانک جهانی تأکید کرده است که کاهش تولید نفت و چشم‌انداز ضعیف از اقتصاد جهانی بر رشد اقتصاد عربستان تأثیرگذار بوده است.

برآورد بانک جهانی از رشد اقتصاد عربستان بسیار پایین‌تر از آنچه که خود عربستان پیش از این برآورد کرده بود است. عربستان رشد تولید ناخالص داخلی خود را 1.9 درصد برآورد کرده بود.

آمارهای دولتی در ماه گذشته نشان داد که اقتصاد عربستان در سه ماهه دوم سال به شدت کاهش یافته است که کاهش صادرات نفت عربستان به دلیل عمل به طرح کاهش تولید نفت تأثیر جدی در این کاهش داشته است. 

مقامات سعودی اعلام کردند که حملات 14 سپتامبر تأثیر جدی در رشد اقتصاد این کشور نداشته است، اما سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران معتقدند، حمله نفتی به آرامکو می‌تواند تأثیر طولانی‌مدتی روی طرح‌های سعودی‌ها برای متنوع ساختن اقتصاد این کشور و نیز جذب سرمایه‌های خارجی داشته باشد.

بانک جهانی اعلام کرده است، حمله به تجهیزات نفتی عربستان در ماه سپتامبر منجر به توقف عرضه نفت این کشور در سطح زیادی شده است که حتی می‌تواند به رشد اقتصادی 2019 این کشور تأثیر بگذارد. این حمله نفتی تولید نفت عربستان را به نصف کاهش داد.

گزارش بانک جهانی همچنین اضافه کرده است که کاهش رشد اقتصادی احتمالاً تا حدودی بتواند با سرمایه‌گذاری روی بخش‌های غیردولتی جبران شود.

پیش از این مؤسسه رتبه‌بندی فیچ هم رتبه اعتباری عربستان را از +A به A کاهش داد، این مؤسسه تنش‌های ژئوپلتیکی و نظامی را در خلیج‌فارس پس از این حمله در این کاهش رتبه‌بندی مؤثر خوانده بود.