۰ نفر

ریسمان پوسیده آمریکا برای کردها

۱۶ مهر ۱۳۹۸، ۸:۰۵
کد خبر: 386155
ریسمان پوسیده آمریکا برای کردها

کاخ سفید چراغ سبز حمله به مناطق شمالی سوریه را به ترکیه داد و با تغییر ناگهانی سیاست‌هایش، نیروهای خود را از این منطقه بیرون کشید تا کردها که تا همین اواخر مهم‌ترین هم‌پیمان واشنگتن در جنگ علیه گروه داعش به شمار می‌رفتند، بار دیگر زیر ضربات هوایی و زمینی ترکیه تنها بمانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، به نظر می‌رسد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیگر نمی‌خواهد نقش حائل را میان کردهای سوریه و دولت ترکیه بازی کند و از همین رو جنگی تمام‌عیار و مرگبار میان دو طرف قریب‌الوقوع است. نیروهای دموکراتیک سوریه، تحت رهبری یگان‌های مدافع خلق، با همراهی آمریکا پیشتاز جنگ علیه داعش در مناطق شمال و شمال شرقی سوریه بودند اما پس از تماس تلفنی یکشنبه‌شب رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، واشنگتن ‌ناگهان پشت کردها را خالی کرد و در اقدامی که هراس‌ها از بازگشت داعش را افزایش داده، مسئولیت نگهداری از زندانیان داعش در این منطقه را به آنکارا واگذار کرد. در پی این مکالمه تلفنی، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ترکیه به‌زودی عملیات نظامی خود را در شمال سوریه آغاز می‌کند؛ هرچند این بیانیه افزود که ارتش آمریکا در این عملیات حضور ندارد و از آن حمایت نمی‌کند. کاخ سفید همچنین اعلام کرد آمریکا خلافت داعش را در منطقه شکست داده و نیروهایش در نزدیکی محل عملیات ارتش ترکیه نخواهند بود.

وزارت خارجه ترکیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنکارا از زمان آغاز بحران از تمامیت ارضی سوریه حمایت کرده و به این حمایت ادامه خواهد داد. این بیانیه همچنین مدعی شده است که ترکیه می‌خواهد با پاکسازی این منطقه از تروریست‌ها، امنیت و ثبات ترکیه را حفظ کند.

نیروهای دموکراتیک سوریه صبح دوشنبه اعلام کردند که شرکای آمریکایی‌شان یکشنبه‌شب خروج نیروهای خود از مرز سوریه با ترکیه را آغاز کردند. تصاویر ویدئویی که از خبرگزاری کردی هاوار منتشر شد، نشان‌دهنده تخلیه خودروهای نظامی ایالات‌متحده از دو موقعیت کلیدی در نزدیکی شهرهای رأس العین و تل ابیض در حوالی مرز با ترکیه است. اردوغان هم صبح روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در آنکارا این تحولات میدانی را تأیید کرد.

در‌همین‌حال، مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه، ایالات‌متحده را متهم کرد که با رهاکردن کردها اجازه می‌دهد که این منطقه به میدان جنگ تبدیل شود. با‌این‌حال این مقام کردی افزود نیروهای دموکراتیک سوریه به هر قیمتی که شده از شمال و شرق سوریه دفاع می‌‌کنند.

دونالد ترامپ در حالی به ناگهان پس از تماس با اردوغان دستور تخلیه نیروهای آمریکایی از مناطق شمالی سوریه را صادر کرد که به گفته بسیاری از تحلیلگران به نظر می‌رسد او بازهم بدون مشورت با دیپلمات‌های آمریکایی مطلع از اوضاع سوریه یا شرکای بین‌المللی‌‌اش ازجمله بریتانیا و فرانسه دست به چنین اقدامی زده است. کاخ سفید همچنین در بیانیه اخیر خود با اشاره به درخواست آمریکا از کشورهای اروپایی برای تحویل‌گرفتن جنگجویان اروپایی داعش که در زندان‌های کردهای سوریه اسیر هستند، تأکید کرده در صورت استقرار ارتش ترکیه در مناطقی که هم‌اکنون در اختیار کردهاست، مسئولیت نگهداری از زندانیان داعش با این کشور خواهد بود.

برت مک‌گرگ، یکی از نمایندگان پیشین آمریکا در مبارزه با داعش گفت: «بیانیه امشب کاخ سفید درباره سوریه که پس از گفت‌و‌گوی ترامپ با اردوغان منتشر شد، نشان‌دهنده فقدان کامل فهم اتفاقات میدانی است». به گفته مک گرگ، ایالات‌ متحده زندانیان داعش را نگهداری نمی‌کند. این زندانیانی که ترامپ آنها را تقدیم ترکیه کرده، تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه‌اند. مک گرگ در صفحه توییتر خود هشدار داد: «ترکیه نه قصد و میل نگهداری 60 هزار زندانی داعش را دارد و نه توان مدیریت آنها را». کردهای سوریه هم روز گذشته هشدار دادند که حمله ترکیه ممکن است عملیات‌های موفقیت‌آمیز چندساله کردها علیه داعش را بر باد دهد و به احیای گروه داعش و جان‌گرفتن رهبران باقی‌مانده این گروه منجر شود. کینو گابریل، یکی دیگر از سخنگویان نیروهای دموکراتیک سوریه هم در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی الحدث، بیانیه آمریکا را مانند خنجری بر پشت نیروهای دموکراتیک سوریه خواند و گفت: «ایالات‌متحده آمریکا به ما اطمینان داده بود که اجازه نمی‌دهد ارتش ترکیه عملیاتی نظامی علیه این منطقه آغاز کند».

حمله قریب‌الوقوع ترکیه نه‌تنها نگرانی مردم این منطقه بلکه سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشته است. در همین حال هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید این نهاد برای «بدترین وضعیت در منطقه آماده می‌شود». پانوس مومتسیس، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید سازمان ملل یک برنامه احتمالی برای تهیه مواد غذایی و تجهیزات بهداشتی تدارک دیده تا در صورت آوارگی و جابه‌‎جایی گسترده جمعیت آن را به اجرا درآورد. گزارش‌های میدانی هم  از مناطق شمال و شرق سوریه از هراس مردم این منطقه حکایت دارد و بسیاری می‌گویند زندگی آرام و باثبات اخیرشان با این حمله به کلی دگرگون خواهد شد. در روزهای اخیر راهپیمایی‌هایی هم در این مناطق در اعتراض به حمله ترکیه برگزار  شده بود.