طبق آمار ارائه شده در خصوص کشورهایی که رقابتی‌ترین سیستم مالیاتی در جهان را دارند، استونی بالاترین امتیاز را از آن خود کرد.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ بنیاد مالیاتی، به تازگی شاخص بین‌المللی رقابت مالیاتی خود را منتشر کرده که بر اساس آن، رقابتی‌ترین سیستم‌های مالیاتی کشورهای مختلف در سطح جهان معرفی شده‌اند.

گفتنی است که نرخ مالیات به خوبی سازمان‌دهی شده، در مواردی همچون ارتقا و توسعه اقتصادی، افزایش درآمد و در نهایت تعیین عملکرد کلی اقتصاد، نقش بسزایی دارد.

این تحقیق ارائه شده، دو جنبه مهم از سیاست مالیاتی یعنی، میزان رقابت و بی‌طرفی را در بیش از 40 سیاست مالیاتی مختلف مورد توجه قرار داده است.

قابل ذکر است که مشاغل، همواره تمایل دارند در کشورهایی که می‌توانند بالاترین نرخ بازده داشته باشند و موفق‌ترین مناطقی که پایین‌ترین نرخ مالیاتی را دارند، سرمایه‌گذاری کنند.

جالب توجه است که برای ششمین سال متوالی، استونی، بالاترین امتیاز را در این شاخص کسب کرد. این جایگاه، به طور عمده به دلیل مالیات 20 درصدی بر سود شرکت‌های حقوقی که تنها به سودهای توزیع شده تعلق می‌گیرد، مالیات 20 درصدی بر درآمدهای شخصی که بر درآمد حاصل از سود سهام اعمال نمی‌شود، مالیات بر دارایی که تنها بر روی ارزش زمین اجرا می‌شود، و در پایان معافیت صد درصدی سودهای خارجی که توسط شرکت‌های داخلی حاصل می‌شود، کسب شده است.

در مقایسه، فرانسه، به دلیل نرخ بالای مالیات بر درآمد شرکت‌ها، با کسب امتیاز 34.4 درصد، پایین‌ترین امتیاز را در این شاخص به دست آورده است.

ایالات متحده حتی با تلاش برای بهبود سیستم مالیاتی خود، با کسب امتیاز 63.7 درصدی در این شاخص، در جایگاه بیست و یکم قرار گرفته است.

در نمودار ارائه شده، کشورهایی که رقابتی‌ترین سیستم مالیاتی را دارند، مشاهده می‌کنید؛

photo_2019-10-07_16-18-05