۰ نفر

دود تعرفه چین به چشم ترامپ می‌رود

۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۸:۳۶
کد خبر: 385396
دود تعرفه چین به چشم ترامپ می‌رود

گزارش‌ها در آمریکا از نارضایتی در میان کشاورزان و دامداران آمریکایی از سیاست جنگ تجاری رییس جمهوری این کشور حکایت دارد اما کاخ سفید تلاش می‌کند با توافق موقت تجاری با چین و ژاپن مانع از ریزش رای در این پایگاه سیاسی مهم "دونالد ترامپ" بشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تارنمای نیوزویک روز جمعه در گزارشی نوشت: بسیاری از کشاورزان در آمریکا می‌گویند به دلیل جنگ تجاری رئیس جمهوری آمریکا با پکن ، ضرر هنگفتی دیده‌اند. مقامات کاخ سفید در حال بررسی یک معامله تجاری محدود با پکن برای کاهش تنش‌های تجاری هستند.

این گزارش با اشاره به توافقنامه تجاری تازه واشنگتن و توکیو تصریح کرد: کارشناسان تجارت بین الملل می گویند توافقنامه تجاری دونالد ترامپ با ژاپن که مورد استقبال بخش کشاورزی آمریکا قرار گرفته است، برای انتخاب دوباره ترامپ نقشی کلیدی دارد اما کافی نیست و نمی‌تواند خسارت کشاورزان آمریکایی در پی رکود ناشی از جنگ تجاری رئیس جمهوری را جبران کند.

"توشیمیتسو موتگی" وزیر خارجه ژاپن روز پنجشنبه گفت معامله تجاری محدود توسط پارلمان توکیو تصویب خواهد شد و  از اول ژانویه به مرحله اجرا در می‌آید.

این توافق با ژاپن، تعرفه برخی کالاهای کشاورزان ایالات متحده همچون گوشت گاو و خوک را کاهش می‌دهد. این توافق همچنین تعرفه ماشین آلات ژاپنی را کاهش داده و تضمین می‌کند که تجارت دیجیتال بین دو کشور به دور از اعمال تعرفه بماند.

در این توافق، ترامپ از تهدید خود درباره اعمال تعرفه علیه اتومبیل‌های ژاپنی عقب نشینی کرده است.

گروه آمریکایی "کشاورزان تجارت آزاد" در بیانیه‌ای گفتند: ما امیدواریم که این توافقنامه جدید به پیروزی‌های بیشتر و همچنین پیشرفت در دستیابی به روابط تجاری بهتر با چین منجر شود.

با این حال، نیوزویک به نقل از "بیل رینش"  مقام وزارت بازرگانی برای مدیریت صادرات در دولت  بیل کلینتون و کارشناس تجارت بین المللی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی مستقر در واشنگتن می نویسد: توافقنامه ژاپن  خوب است اما جبران آنچه را که کشاورزان بر سر جنگ تجاری با چین از دست داده‌اند، نخواهد کرد.

چین با جذب یک سوم تولید سویای آمریکا، بزرگترین بازار محصولات کشاورزی این کشور بود اما به دلیل اعمال تعرفه دو کشور بر تولیدات یکدیگر، اکنون صادرات محصولات کشاورزی آمریکا به چین محدود شده و واشنگتن در حال از دست دادن بازار کشاورزی چین است.

پرهیز کشاورزان آمریکایی از صادرات محصولات خود به چین باعث شده است تا معاون وزارت کشاورزی چین اعلام کند کشاورزان آمریکایی که در جریان جنگ تجاری دو کشور بازار چین را از دست می دهند دیگر هیچ وقت به این بازار دسترسی نخواهند یافت.

'هان جون' معاون وزارت کشاورزی چین تصریح کرد: چین یکی از بزرگترین خریداران محصولات کشاورزی، لبنی و گوشت از آمریکا است و جنگ تجاری باعث شده است تا دولت آمریکا 12 میلیارد دلار خسارت برای کشاورزانش در نظر گیرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به صراحت گفته است که چین در جنگ تجاری به کشاورزان این کشور آسیب زیادی رسانده است.

وزارت کشاورزی چین تایید کرده است عملا واردات دانه‌های روغنی از آمریکا که چین یکی از بزرگترین خریداران آن بوده را متوقف کرده است.

بنا به گزارش اخیر تلویزیون ای بی سی آمریکا،  جنگ تجاری آمریکا و چین اثر منفی خود را بر کشاورزان آمریکایی که محصولات سویا و ذرت به چین صادر می کردند گذاشته و باعث کاهش چشمگیر فروش و ضرر و زیان گسترده آنها شده است.

بنا به گزارش این تلویزیون آمریکایی، حدود 50 درصد از محصول جینسینگ تولید شده در ایالت ویسکانسین فروش نرفته و روی دست کشاورزان مانده است.

با افزایش شدید تعرفه‌های چین علیه این محصول، تولید کنندگان به دنبال بازارهای دیگری چون هند و نیوزلند هستند اما به گفته این کشاورزان بازاریابی دشوار، زمان بر و کارِ گرانی خواهد بود.

"تمی بالدوین" سناتور دموکرات ویسکانسین از این مساله ابراز نگرانی کرده و گفته است که پیگیر این مساله در دولت و کنگره خواهد بود.

تولید کنندگان دانه سویا و ذرت نیز در سال جاری ضرر کرده و حتی گزارش می شود کشاورزان در ایالت های نبراسکا و آیوا، زمین‌های خود را برای فروش گذاشته‌اند، زیرا نمی‌توانند هزینه‌های کشت و برداشت را تامین کنند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا وعده داده است که خسارت کشاورزان را جبران خواهد کرد اما برخی کشاورزان در ویسکانسین گفته‌اند خسارت‌های آنها بسیار سنگین بوده و کمک‌های دولت ناچیز است.

تحلیلگران سیاسی می گویند ادامه این روند می تواند برای ترامپ یک دردسر بزرگ سیاسی شود، زیرا کشاورزان در مناطق روستایی از حامیان سیاسی ترامپ بوده اند.