۰ نفر

انتقاد پوتین از استفاده ابزاری آمریکا از دلار

۱۲ مهر ۱۳۹۸، ۲۰:۴۴
کد خبر: 385347
انتقاد پوتین از استفاده ابزاری آمریکا از دلار

رئیس جمهور روسیه گفت: سیاست‌های آمریکا، روسیه را مجبور به فاصله گرفتن از دلار کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ولادمیر پوتین که در جمع مقامات حوزه انرژی روسیه حاضر شده بود، ضمن متهم کردن آمریکا به تبدیل دلار به یک سلاح برای اعمال فشار به طرف‌های دیگر، این حرکت را اشتباهی بزرگ خواند و افزود که رویکرد زورگویانه آمریکا باعث کاهش نقش دلار در قراردادهای بین‌المللی به زیر ۵۰ درصد شده است.

پوتین افزود: دلار از اطمینانی که نسبت به آن وجود داشت، بهره زیادی برد و تبدیل به تنها ارز جهانی شد اما تصمیم به آمریکا به محدود کردن استفاده دیگر کشورها از دلار، وضعیت را تغییر داده است. آن‌ها با اقدامات اخیر خود اطمینان جهان به دلار را از دست داده‌اند و باید از آن‌ها پرسید که آیا می‌خواهید با دستان خود به سلطه دلار پایان دهید؟

سهم دلار از ذخایر ارزی روسیه در ماه گذشته برای نخستین بار از زمان فروپاشی شوروی به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است. رئیس جمهور روسیه ضمن اشاره به فاصله گرفتن این کشور از دلار گفت که چنین اقدامی انتخاب روسیه نبوده است بلکه یک اجبار بوده است. وی هم‌چنین افزود که اکنون ۷۰ درصد مبادلات تجاری در سطح اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر حسب روبل صورت می گیرد.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه با ارسال نامه‌ای به مشتریان خود اعلام کرده است که قراردادهای بعدی خرید نفت از این شرکت باید بر حسب یورو باشد و دلار از قراردادهای محصولات نفتی، پتروشیمی و گاز مایع این شرکت حذف خواهد شد.

این حرکت که رسما از ماه آینده اجرایی خواهد شد، یکی از اقدامات پیشگیرانه روسیه برای کاهش آسیب‌پذیری در برابر تحریم‌های بعدی آمریکا قلمداد می‌شود. واشنگتن پیش‌تر تهدید کرده بود روس نفت را به دلیل فعالیت هایش در ونزوئلا تحریم خواهد کرد.  

هرچند که شرکت روس نفت هنوز حاضر به تایید این خبر نشده است اما چندین منبع از مشتریان این شرکت گفته‌اند که از طرق مختلف نسبت به این تصمیم آگاه شده‌اند.