۰ نفر

قدرت‌نمایی «کیم» در آستانه از سرگیری مذاکرات

۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۶:۴۵
کد خبر: 385025
قدرت‌نمایی «کیم» در آستانه از سرگیری مذاکرات

کره شمالی درست یک روز بعد از آنکه اعلام کرد، آماده است مذاکرات با ایالات متحده امریکا در مورد خلع سلاح هسته‌ای را از سر بگیرد با یک آزمایش موشکی بار دیگر در صدر خبرهای جهان قرار گرفت. بر اساس ارزیابی دولت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، کره جنوبی، موشکی که صبح چهارشنبه از سواحل شرقی کره شمالی شلیک شد احتمالا یک موشک بالستیک شلیک شده از زیردریایی است. موشکی که بعد از طی 450 کیلومتر در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمد. شورای منیت ملی کره جنوبی در سئول «نگرانی شدید» خود را به دلیل پرتاب موشک در روز چهارشنبه اعلام کرده است. بر اساس اطلاعاتی که ارتش کره جنوبی منتشر کرده، موشک شلیک شده از سواحل کره شمالی، فاصله 450 کیلومتری طی کرده و در اوج مسیر خود 910 کیلومتر از سطح دریا ارتفاع گرفته است. تصور می‌شود موشکی که در این آزمایش استفاده شده یک موشک از کلاس پوک‌گوک‌سونگ است که آخرین بار 3 سال پیش آزمایش شده ‌بود. در صورت تایید شلیک این موشک از یک زیردریایی این اولین‌ بار از سال 2016 است که کره شمالی اقدام به آزمایش چنین موشکی می‌کند. ژاپن شلیک شدن این موشک از یک زیردریایی را تایید یا تکذیب نکرده‌ و کره شمالی هنوز جزییات دقیقی از این آزمایش منتشر نکرده است.

پیام به توکیو

نخست‌وزیر ژاپن در واکنش به فرود این موشک در آب‌های انحصاری این کشور، اقدامات پیونگ‌یانگ را شدیدا محکوم کرد و این آزمایش‌های موشکی را «نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد» توصیف کرد. آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن تاکید کرده است «کشورش به همکاری با ایالات متحده [امریکا] و جامعه بین‌الملل ادامه می‌دهد و از هیچ اقدامی برای حفاظت و نگهداری از امنیت مردم فروگذار نخواهد کرد.» این اولین ‌بار در دو سال گذشته است که یک موشک کره شمالی در مناطق تحت کنترل ژاپن فرود می‌آید. آخرین بار ماه نوامبر سال 2017 بود که یک موشک کره شمالی به منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن رسید. هر چند آزمایش دو سال پیش به دلیل عبور موشک بالستیک شلیک شده از فراز آسمان شمالی‌ترین نقطه خاک ژاپن بسیار جنجالی و باعث شد تا دولت ژاپن برای همه شهروندان منطقه وضعیت هشدار اعلام کند. منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن شعاع 370 کیلومتری از سواحل این کشور را در بر می‌گیرد و لزوما به معنای آب‌های سرزمینی و داخلی این کشور نیست. با این حال کونو تارو، وزیر دفاع ژاپن این اقدام را «یک تهدید جدی علیه امنیت ملی ژاپن» توصیف کرده و آن را «اقدامی به ‌شدت مشکل‌آفرین و خطرناک» خوانده است که می‌تواند امنیت کشتی‌ها و هواپیماهای ژاپنی را به خطر بیندازد.

به نوشته نیویورک تایمز، اقدام اخیر پیونگ‌یانگ، پیامی روشن به ژاپن است که این کشور توانایی هیچ اقدامی در مقابله با تهدیدات کره شمالی را ندارد. نیویورک تایمز می‌نویسد در شرایطی که امریکا، روسیه، کره جنوبی و چین در دو سال گذشته مذاکراتی را با پیونگ‌یانگ انجام داده‌اند، واشنگتن توکیو را کاملا دور زده است و از مذاکرات دور نگه داشت. همزمان تلاش ژاپن برای اجرای بدون نقص تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی هم به رویکرد انتقام‌جویانه علیه ژاپن دامن زده است. نیویورک‌تایمز همچنین برگزاری المپیک تابستان سال آینده در توکیو را یکی دیگر از انگیزه‌های تهدیدهای اخیر کره شمالی می‌داند و معتقد است در شرایطی که ژاپن به‌ شدت نیازمند تامین امنیت سرزمین‌های خود در آستانه المپیک است، تهدیدهای نظامی کره شمالی می‌تواند به یک اهرم قوی برای گرفتن امتیازهای بیشتر از ژاپن توسط پیونگ‌یانگ تبدیل شود.

بهره‌برداری از ضعف ترامپ

سوزان دیماجو، پژوهشگر موقوفه کارنگی برای صلح بین‌الملل به نیویورک تایمز می‌گوید:«رهبران کره شمالی، وضعیت تضعیف شده دولت امریکا را می‌بینند و معتقدند که می‌توانند از سقوط جایگاه دولت ترامپ به دلیل مطرح شدن استیضاح و کاهش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها بهره‌برداری کنند.» به اعتقاد این پژوهشگر «احتمالا رهبر کره شمالی نیاز شدید ترامپ به یک پیروزی دیپلماتیک را بعد از شکست‌های او در توافق با طالبان برای خروجی نظامیان امریکایی از افغانستان همچنین ناتوانی‌اش در برگزاری یک دیدار با حسن روحانی، رییس‌جمهور اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل احساس کرده‌اند. آنها احساس می‌کنند اکنون در موقعیت بسیار قدرتمندی قرار دارند تا بتوانند از نقطه‌ ضعف‌های دونالد ترامپ حداکثر بهره‌برداری را ببرند.» لی سونگ یون، استاد مطالعات کره در دانشکده فلچر دانشگاه تافتس در مورد تقارن اظهار آمادگی پیونگ‌یانگ برای مذاکره با آزمایش موشکی اخیر به الجزیره می‌گوید:«کره شمالی تاکنون بارها و بارها توانسته است با استفاده از سیاست چماق و هویج امریکا را فریب بدهد و حداکثر موفقیت را از این سیاست کسب کند.» مینتارو اوبا، دیپلمات پیشین امریکایی نیز در گفت‌وگو با الجزیره همین نکته را تایید می‌کند و می‌گوید:«کره شمالی در حالی اقدام به فشار بیشتر می‌کند که تقریبا اطمینان دارد با وجود این رفتارش مذاکرات با امریکا به خطر نخواهد افتاد. آنها ارزیابی کرده‌اند که ایالات متحده تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد این مذاکرات قرار داده و در نتیجه در مقابل چنین آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی، هیچ موضعگیری محکمی انجام نمی‌دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا بدون اشاره به احتمال نقض تعهدات کره شمالی بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از پیونگ‌یانگ خواسته است تا «از هر گونه اقدام تحریک‌آمیز خودداری کند.» مورگان اوتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفته است:«ما خواهان جلوگیری از هر گونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی آنان هستیم و خواستار رعایت تعهدات بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و استمرار مشارکت در مذاکرات جدی و پایدار برای مشارکت در تضمین صلح و ثبات در شبه جزیره کره و رسیدن به خلع سلاح اتمی هستیم.»

دولت کره شمالی روز سه‌شنبه اعلام کرده‌ بود بعد از چندین ماه توقف مذاکرات با ایالات متحده امریکا از روز شنبه مذاکره با واشنگتن را در یک ملاقات کاری میان مدیران وزارت خارجه دو کشور از سر خواهد گرفت. دو کشور از زمان ترک مذاکرات توسط دونالد ترامپ در ویتنام تاکنون مذاکرات خود را متوقف کرده ‌بودند. هر چند یک ملاقات دوجانبه میان رییس‌جمهور امریکا و رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی بین دوکره همچنین چندین نامه‌نگاری میان این دو رهبر انجام شده است اما رایزنی در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی و فرآیند خلع سلاح و رفع تحریم‌های بین‌المللی از اسفند ماه سال گذشته متوقف شده ‌بود. این نهمین آزمایش موشکی کره شمالی از تیر ماه سال جاری تاکنون محسوب می‌شود. پیش از این دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در واکنش به آزمایش‌های موشکی کره شمالی گفته ‌بود این اقدامات را نقض تعهد تلقی نمی‌کند و اعلام کرد که از نظر او دولت کره شمالی در مورد موشک‌های کوتاه‌برد هیچ تعهدی به امریکا نسپرده است. یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا به شرط پنهان ماندن نامش در پاسخ به خبرگزاری رویترز گفته است:«ما از گزارش‌ها در مورد پرتاب احتمالی یک موشک توسط کره شمالی آگاه هستیم و به رصد شرایط و مشورت با متحدان‌مان در منطقه ادامه می‌دهیم.»