۰ نفر

شورای روابط خارجی اروپا:

اکثر مردم اروپا از برجام حمایت می‌کنند

۷ مهر ۱۳۹۸، ۲۱:۳۷
کد خبر: 384257
اکثر مردم اروپا از برجام حمایت می‌کنند

شورای روابط خارجی اروپا روز یکشنبه اعلام کرد، نتایج نظر سنجی این شورا حاکی است که بیشتر مردم اروپا از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس نتایج نظرسنجی شورای روابط خارجی اروپا که در پایگاه اینترنتی این شورا منتشر شد، تنها ۱۷ درصد مردم فرانسه و ۱۶ درصد مردم آلمان و هلند با حفظ این توافقنامه مخالف هستند، اما مردم سایر کشورهای اروپایی از آن حمایت می کنند.

همچنین شهروندان اتحادیه اروپا ترجیح می دهند در مورد  درگیری ها بی طرف بمانند.

شورای روابط خارجی اروپا در این نظرسنجی از شرکت کنندگان پرسیده است که در صورت وخامت اوضاع که از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا شاهد آن هستیم  میان آمریکا و اتحادیه اروپا به کدام یک اعتماد بیشتری دارند؟

در پاسخ ۴۱ درصد از پرسش شوندگان فرانسوی اعلام کرده اند که به آمریکا و اروپا اعتماد ندارند. ۵۸ درصد مردم یونان و ۳۷ درصد مردم ایتالیا نیز نظر مشابهی دارند.

این نظرسنجی نشان می دهد که اروپایی ها چندان باور ندارند که آمریکا می تواند امنیت آنها را تضمین کنند. ۴۵درصد شهروندان اروپایی به اتحادیه اروپا و تنها ۹ درصد آنها به آمریکا  اعتماد دارند. مردم سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز به هیچ کدام از آنها اعتمادی ندارند.

بر این اساس در مورد انتخاب میان آمریکا و روسیه هم در صورت بروز درگیری، ۶۰ درصد اروپایی ها ترجیح می دهند بی طرف بمانند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از زمانی که پای در کاخ سفید گذاشت، سیاست تغییر و خروج از قوانین را کلید زده است؛ از حذف اعضای کابینه و دولتمردان تا لغو پیمان‌های دولت های سابق و نقض قوانین بین‌المللی و تعهدات آمریکا.

وی با گسترش دامنه این رویکرد، تقابل با بسیاری از کشورها از جمله متحدان واشنگتن در اتحادیه اروپا را دو چندان کرده است.
خروج از معاهده‌های آب‌وهوایی پاریس، برجام، توافق موشک‌های هسته‌ای میان برد، آسیا - پاسیفیک (تی ‌پی ‌پی)، پیمان جهانی سازمان ملل برای بهبود مهاجران و پناهندگان، تعلیق عضویت آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل و سازمان علمی و فرهنگی یونسکو، توقف کمک‌های داوطلبانه به برخی نهادهای سازمان ملل، به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه و قدس شریف برخلاف قطعنامه‌های صریح شورای امنیت، افزایش تعرفه‌های تجاری با اعضای اتحادیه اروپا، چین و ... به بهانه ناعادلانه تجارت دوسویه از جمله اقدامات ترامپ بوده که خشم جامعه جهانی را در پی داشته است.
توجیه دولت ترامپ از این سیاست‌ها، تحقق دکترین «نخست آمریکا» بوده اما به گفته رسانه‌های منتقد کاخ سفید در اروپا، این رویکرد چیزی جز سرشکستگی بیشتر در جهان و تمسخر واشنگتن در پی نداشته است.
چالش‌های متعددی که ترامپ از زمان روی کار آمدن در کاخ سفید با جامعه جهانی و مناسبات این کشور با اتحادیه اروپا ایجاد کرده، سبب شده تا رهبران قاره سبز بدنبال راهکاریی برای برون رفت از این چالش ها باشد.
به اعتقاد تحلیلگران، اروپا اکنون بر سر دو راهی «وابستگی» یا «استقلال» از آمریکا قرار دارد.
مقام‌های اروپایی تاکنون واکنش‌های مختلفی به سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه ترامپ داشته‌اند؛ از جمله «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا تصریح کرده، «زمان آن فرارسیده تا اتحادیه اروپا، رهبری بین‌المللی‌اش را نشان داده و وابستگی‌ به آمریکا را پایان دهد... واشنگتن قدرت خود را به عنوان یک بازیگر بین‌المللی از دست داده و در بلندمدت نیز نفوذش را از دست خواهد داد.»