۰ نفر

ظریف:اقتصاد و آینده مردم را در گرو دیدار نمایشی با ترامپ قرار نمی‌دهیم

۷ مهر ۱۳۹۸، ۲:۲۴
کد خبر: 384036
ظریف:اقتصاد و آینده مردم را در گرو دیدار نمایشی با ترامپ قرار نمی‌دهیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اقتصاد و آینده مردم را در گروه دیدار نمایشی با ترامپ قرار نمی‌دهیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند اگر می‌خواهند با جمهوری اسلامی صحبت کنند باید به تعهداتشان بازگردند و تحریم‌ها را متوقف کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف در پایان سفر ۹ روزه خود به مقر نیویورک سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران ایرانی و در پاسخ به این سوال که دلیل حضور متعدد اروپایی‌ها برای دیدار با مقامات ایران چه بود، این را مطرح کرد.

وی افزود: اروپاییها نتوانسته اند به تعهداتشان در برجام و بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای عمل کنند. از این رو فکر می‌کنند راه حل مشکل آنها این است که ما با ترامپ مذاکره کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این مشکل ما نیست که آنها در اجرای تعهداتشان ایراد یا مشکل دارند، یا اراده و توان کافی ندارند، آنها باید برای این مشکل خود راهی بیابند.

ظریف تاکید کرد: آمادگی نداریم که اقتصاد و آینده مردم را در گرو دیدار نمایشی با رئیس جمهوری قرار دهیم که تا کنون به تعهداتش پایبند نبوده و از همه تعهداتش خارج شده است.

طرح حضور ترامپ و روحانی در ۱+۵

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرحی برای دیدار همزمان رئیس جمهوری ایران و آمریکا با برداشته شدن تحریم ها وجود داشته است، گفت: شرط ما بر این بود که دیدار سران ۱+۵ و دکتر روحانی، نه روحانی و ترامپ باید در واقع با رفع تحریم‌ها انجام شود. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: آقای ترامپ نه اینکه گفتند بعد از دیدار، این کار انجام شود بلکه بیشتر مایل بود که دیدار انجام شود و می‌گفتند این امکان هم هست که بعد  از آن، تحریم ها برطرف شود.

فضای استیضاح در آمریکا

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا در این سفر هم با اعضای کنگره آمریکا دیداری داشته است یا خیر، گفت: در سفرهای گوناگون با گروهای مختلف آمریکایی دیدار دارم، این بار سفرم را بسیار کوتاه کردم، الان فضای آمریکا فضای استیضاح است و همه در این فضا هستند، اما با چند که به من تلفن زدند، صحبت کردم.

وی افزود: با توجه به حضور کوتاه من در نیویورک، نتوانستیم برای دیدار حضوری هماهنگی لازم را به عمل آوریم از این رو، به صورت تلفنی تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما خواسته ای از اعضای کنگره آمریکا نداریم و در امور داخلی این کشور هم دخالت نمی کنیم، دیدارهایی که داشتیم هم به درخواست طرف مقابل بوده است که برای ارائه یک تصویر واقعی و نه برای درخواست استفاده کردیم.

اینستکس

ظریف درباره سرنوشت اینستکس هم اینگونه پاسخ داد: به اروپایی‌ها بستگی دارد، واقعا وابسته به این است که اروپا به این نتیجه برسد که نمی تواند از آمریکا برای هر کاری اجازه بگیرد.

عربستان به آغوش منطقه بازگردد

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که راه کار ایران برای اجرایی شدن طرح ابتکار صلح هرمز چیست، گفت: عربستان ابتدا باید بپذیرد که امنیت خریدنی نیست.

ظریف ادامه داد: سعودی ها تلاش می کنند که امنیت را از طریق تنش و بازکردن پای بیگانگان به منطقه خریداری کنند. فکر می کنند همانگونه  که تا کنون همه چیز را با پول خریداری کرده اند و توانسته اند سلاح ، دوستی و همراهی را با پول بخرند؛ می توانند امنیت را هم با پول بخرند.

وی اضافه کرد: وقتی این توهم را کنار بگذارند، می تواند طرح ها کارآمدی داشته باشد، به نظر من طرح "ابتکار صلح هرمز"، بهترین فرصت برای پیوستن عربستان به "ائتلاف امید" است و ما خواهان سربلندی همسایگانمان هستیم. ما به همسایگانمان به عنوان برادران و خواهرانی که تا پایان تاریخ همسایه ما هستند، نگاه می کنیم نه به عنوان موجوداتی که فقط برای دوشیدن می تواند قابل استفاده باشد و در روز واقعه هم آنها را رها نمی کنیم.

وزیر امور خارجه برای یادآوری مقامات سعودی گفت: همانطور که کویت را برخلاف همه حمایت هایی که از صدام کرد، در روز واقعه رها نکردیم، در روز واقعه به یاری قطر شتافتیم و قطر را از بحران ناشی از محاصره عربستان و امارات نجات دادیم، به همین شکل برای بقیه همسایگانمان هستیم و در کنار آنها خواهیم بود.

ظریف تاکید کرد: هرچه زودتر دولت عربستان به این واقعیت پی ببرد، می تواند سریعتر به آغوش منطقه بازگردد.

پیام روشن به سعودی‌ها؛ پایان دادن به جنگ یمن

وی در پاسخ به این سوال که پیام هایی از طریق "عمران خان" از طرف عربستان آورده شده بود، آیا ایران هم به سعودی پیامی ارسال کرده است؟ گفت: همه پیام‌های ما علنی است و به همه همسایگانمان گفته ایم و می گوییم که امنیت را نمی توانند از طریق خرید سلاح از آمریکا و بازکردن پای آمریکا به منطقه و درگیری در جنگ‌های بی پایان با همسایگانشان به دست آوردند.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افزود: امنیت از طریق اعتماد به مردمان خودشان و گفت‌وگو و همکاری با همسایگانشان حاصل می شود و پیشنهاد مجدد آقای دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همین دلیل بود که بار  دیگر در بالاترین سطح، پیشنهاد گفت‌وگوی منطقه‌ای برای صلح را مطرح کنیم.

ظریف ادامه داد: کسانی که پیام آوردند تلاش پسندیده‌ای داشتند که از گسترش و تشدید تنش جلوگیری کنند اما راه آن کاملا مشخص است و آن پایان دادن جنگ یمن است.

وی اضافه کرد: پایان دادن به جنگ یمن یعنی به کشتار ۱۰۰ هزار نفر که تا کنون کشته شده اند، ۲.۳ میلیون نفر وبا گرفته اند و ۲۰ میلیون که در شرایط گرسنگی قرار دارند، پایان می دهید، تشنج در منطقه هم پایان می یابد و به کاسته شدن بیشتر حیثیت سعودی هم پایان داده می شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: این بهترین راه حل است و دولت سعودی هرچه سریعتر این واقعیت را بپذیرد، به وضعیت بسیار خطرناک منطقه ما پایان داده می شود.

آخرین وضعیت سفیر ایران در سازمان ملل متحد

ظریف درباره آخرین وضعیت جسمانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم گفت: ان شاء الله آقای روانچی به زودی بهبود می یابند و به منزل می روند.

وی توضیح داد: در ماه نخست سفارتشان در  نیویورک تشخیص داده شد که یک مشکل سرطانی دارند که با تشخیص و عمل جراحی سریع، خطر رفع شده است اما مقداری ناراحتی و فشار بعد از عمل و شیمی درمانی برای ایشان پیش آمد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: متاسفانه اجازه ندادند که با فاصله چند ۱۰۰ متری از محل اقامتم، به دیدار ایشان بروم اما به ناچار با استفاده از وسایل الکترونیکی امروز توانستم با وی صحبت کنم، به نظر می رسد که حال ایشان بهتر شده است و ان شاء الله در روزهای آینده می توانند برگردند و بار دیگر ایشان را در صفحه تلویزیون ببینیم.