۰ نفر

تماس جنجالی ترامپ را پایین می‌کشد؟

۶ مهر ۱۳۹۸، ۶:۰۸
کد خبر: 383791
تماس جنجالی ترامپ را پایین می‌کشد؟

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، کمتر از 3 سال از انتخابش به این مقام، برای چندمین بار با یک دردسر جدی مواجه شده است. او جنجال‌های بزرگی را به سلامتی پشت سر گذاشته است، از انتشار اظهارات خشونت‌بار و توهین‌آمیزش علیه زنان در پشت‌صحنه یک گفت‌وگوی تلویزیونی که در آستانه انتخابات 2016 منتشر شد تا گزارش بازپرس ویژه پرونده تبانی کارزارش با دولت روسیه و ممانعت در برابر اجرای عدالت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، اما این‌بار اتهام ترامپ، تقاضا از یک رهبر خارجی برای پرونده‌سازی علیه یک رقیب انتخاباتی است، آن هم به قیمت چند صد میلیون دلار کمک نظامی که از بودجه امنیتی کشور پرداخت می‌شود. بعد از آنکه نانسی پلوسی، رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا، روند تحقیقات استیضاح ترامپ را کلید زد، به تدریج اطلاعات تازه‌تری از گفت‌وگوی تلفنی جنجالی ترامپ با رییس‌جمهور جدید اوکراین منتشر شده است. دونالد ترامپ همچنان در اظهارات خود تاکید می‌کند که گفت‌وگوی تلفنی‌اش با رییس‌جمهور اوکراین «بی‌نقص» بوده است و افشاگر امنیتی را به «جاسوسی» و «فعالیت حزبی» متهم کرده است.

روز پنجشنبه مدیر موقت امنیتی ملی امریکا در برابر کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان تاکید کرد که از هویت افشاگر بی‌اطلاع است، اما با وکلای او تماس دارد. گفته می‌شود که ترامپ و اطرافیانش به‌شدت در حال جست‌وجو برای افشای هویت افشاگر امنیتی با هدف بی‌اعتبار کردن او هستند. همزمان سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، بعد از افشای متن کامل گفت‌وگوی تلفنی رییس‌جمهور اوکراین با دونالد ترامپ توسط کاخ سفید، اظهار امیدواری کرده است که متن سخنان ترامپ با پوتین منتشر نشود. دیمیتری پسکف، سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال انتشار متن گفت‌وگوهای پوتین و ترامپ گفت: «امیدوارم کار رابطه ما به چنین جاهایی نکشد، چرا که همین الان هم رابطه به خاطر مشکلات متعدد دچار اشکال است.»

صبح روز پنجشنبه به وقت واشنگتن، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده امریکا در برابر درخواست کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، متن کامل شکایت یک مامور امنیتی را که به تازگی با درخواست حمایت تحت قانون افشاگری تهیه شده‌بود، در اختیار کنگره قرار داد. این شکایت 9صفحه‌ای نشان می‌دهد که یک مامور آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) بعد از مطلع شدن از محتوای تماس تلفنی رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا با رییس‌جمهور اوکراین به‌شدت نسبت به‌ زیر پاگذاشته شدن منافع ملی توسط رییس‌جمهور این کشور اظهار نگرانی کرده است. به نوشته آسوشیتدپرس، این مامور سیا، پیش از ثبت شکایتش برای قرار گرفتن در شمول قانون افشاگری، به آژانس اطلاعات مرکزی امریکا، نسبت به نیتش اطلاع‌رسانی کرده است. مقام‌های نزدیک به دونالد ترامپ تلاش کرده‌اند تا اعتبار این افشاگر و مطالب مطرح شده توسط او را زیر سوال ببرند. دونالد ترامپ فردی را که اقدام به افشاگری علیه او کرده «تقریبا یک جاسوس» و اظهارات او را «اطلاعات از منابع دست دوم» عنوان کرده است و روند استیضاح خودش را «یک ساحره‌گیری دیگر» خوانده است. نمایندگان دموکرات کنگره امیدوار هستند تا پیش از پایان سال جاری میلادی، به استیضاح رییس‌جمهور رای دهند، گفته می‌شود بیش از 200 نماینده از 435 نماینده مجلس نمایندگان در حال حاضر به استیضاح رای مثبت می‌دهند، این رقم با ادامه روند استیضاح از جمله جلسات استماع و دریافت مدارک از سوی کمیته‌های اطلاعات و قضایی مجلس نمایندگان، ممکن است تغییر کند.

در برابر، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان اقدامات رییس‌جمهور را «فراتر از غیرمسوولانه و حتی خطرناک» توصیف کرده است. این نماینده ارشد حزب دموکرات همچنین از ویلیام بار، وزیر دادگستری دولت ترامپ انتقاد کرده است و او را «یاغی» توصیف کرد. بر اساس اطلاعاتی که در شکایت مامور امنیتی در مورد اقدامات خلاف امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا آمده است، ویلیام بار، وزیر دادگستری و رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ از سوی او به ولادیمیر زلینسکی رییس‌جمهور اوکراین به عنوان رابط برای پرونده‌سازی علیه جو بایدن، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ معرفی شده‌اند. رودی جولیانی که در این شکایت مسوول اعمال فشار به مقام‌های اوکراینی برای پرونده‌سازی علیه رقیب دموکرات رییس‌جمهور معرفی شده است، در گفت‌وگو با شبکه‌های تلویزیونی امریکا مدعی شده است که تمام اقدامات و تماس‌هایش با دولت اوکراین، تحت نظارت و با هماهنگی وزارت خارجه انجام شده است. از سوی دیگر در شکایت مطرح شده توسط مامور امنیتی امریکایی، اقدامات کاخ سفید برای پنهانکاری تماس تلفنی مذکور مورد اشاره قرار گرفته است. در این شکایت آمده است که گروهی از مقام‌های کاخ سفید بلافاصله بعد از این تماس نسبت به محتوای آن اظهار نگرانی کرده‌اند و مقام‌های ارشد دستور داده‌اند تا متن ضبط شده و تقریر خودکار تماس، از روی کامپیوترهای معمولی کاخ سفید حذف شود و بر سرور اختصاصی امن نگهداری از فایل‌ها و متون فوق‌محرمانه منتقل شود. عصر جمعه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان خبر داد که مقام‌های کاخ سفید انتقال متن این گفت‌وگو به یک کامپیوتر امن را «به درخواست وکلای شورای امنیت ملی» انجام داده‌اند .

رسانه‌های امریکایی به جز مساله پنهانکاری، در مورد احتمال سوءاستفاده از کامپیوترهای امن کاخ سفید برای ذخیره اطلاعات حساس سیاسی به جای اطلاعات حساس امنیتی نیز ابراز نگرانی کرده‌اند. در شرایطی که برخی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره و رییس‌جمهور این کشور نسبت به اعتبار شکایت مطرح شده اظهار تردید کرده‌اند، به تدریج بخش‌ها مختلفی از جزییات شکایت 9 صفحه‌ای این افشاگر امنیتی مورد تایید مراجع امریکایی قرار می‌گیرد. جزییات شکایت افشاگر امنیتی امریکا نشان می‌دهد که به جز تماس تلفنی میان رییس‌جمهور امریکا و همتای اوکراینی‌اش، گام‌های عملی نیز برای تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین برداشته‌شده است. دیدار فرستاده ویژه دولت امریکا در امور اوکراین با مقام‌های این کشور برای «پیگیری» درخواست ترامپ و دیدار رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ به عنوان «پی‌آمد مستقیم» تماس تلفنی با مشاوران دولت اوکراین، از جمله این اقدامات بوده است.

افشاگر امنیتی امریکا، همچنین از ناتوانی مقام‌های شورای امنیت ملی امریکا در مورد توجیه دلیل لغو کمک‌های امنیتی این کشور به اوکراین سخن گفته است. هر چند ترامپ در متن منتشر شده از تماس تلفنی با رییس‌جمهور اوکراین، مستقیما از مابه‌ازای درخواستش سخن نمی‌گوید، اما تصور می‌شود که کمک صدها میلیون دلاری امریکا به اوکراین، اهرمی بوده است که رییس‌جمهور امریکا برای مجبور کردن اوکراین به اجرای درخواست سیاسی او علیه رقیب انتخاباتی‌اش استفاده کرده است. نزدیک به 400 میلیون دلار کمک نظامی امریکا به اوکراین، درست پیش از تماس تلفنی ترامپ با زلینستکی معلق شده‌بود. به گفته مقام امنیتی افشاگر، نه مقام‌های شورای امنیت ملی و نه مقام‌های اداره مدیریت و بودجه، اطلاعی از دلیل تعلیق این کمک‌ها نداشتند. رییس‌جمهور امریکا مدعی شده است که تعلیق این کمک‌ها به دلیل «مبارزه با فساد در اوکراین» و «تشویق اروپایی‌ها به مشارکت بیشتر در کمک به اوکراین» انجام شده است. همزمان روز پنجشنبه، جوزف مگوایر، مدیر موقت امنیت ملی امریکا در مقابل کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، از اقدام افشاگر امنیتی دفاع کرد و گفت: «به نظر من این افشاگر اقدام درست را انجام داده است.» او تاکید کرد: «به اعتقاد من باید از کسانی که اتهام‌های اقدامات خلاف را گزارش می‌کنند، حمایت شود.»