۰ نفر

درخواست ظریف از کشورهای منطقه

۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۹
کد خبر: 383560
درخواست ظریف از کشورهای منطقه

وزیر امور خاره کشورمان در توییتی به برخی فواید ابتکار صلح هرمز (ائتلافِ امید) اشاره کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: در شورای امنیت سازمان ملل، بنده توضیح دادم که ابتکار صلح هرمز یا همان HOPE (ائتلافِ امید) که حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل از آن سخن گفت، متضمن چه مسائلی می‌شود. این ائتلاف متضمن گفت‌وگو، ایجاد اعتماد، آزادی کشتیرانی، ایمنی انرژی، عدم پرخاشگری و عدم مداخله می‌شود. ما از تمام کشورهای منطقه‌ای می‌خواهیم که در ائتلاف امید به ما ملحق شوند.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز چهارشنبه در نشست سازمان ملل گفت: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» HOPE یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم.

روحانی تصریح کرد: هدف "ائتلاف امید" ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه میان ایشان است. این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در بر می‌گیرد.

وی افزود: "ائتلاف امید" بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفتگو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر دو اصلِ بنیادینِ "عدم تجاوز" و "عدم دخالت در امور داخلی یک‌دیگر" قرار دارد. حضورِ سازمانِ ملل متحد برای ایجادِ یک چترِ بین‌المللی در حمایت از "ائتلاف امید" نیز امری ضروری است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جزئیات بیشتری از ائتلاف امید را به اطلاع کشورها خواهد رساند.