۰ نفر

بازگشت شبح استیضاح بر سر ترامپ

۴ مهر ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 383434
بازگشت شبح استیضاح بر سر ترامپ

«رئیس‎جمهوری امریکا باید پاسخگوی اعمال خود باشد. هیچ‎کس فراتر از قانون نیست.» این 12 کلمه‎ای بود که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا گفت تا بازی را 16 ماه مانده به انتخابات ریاست ‎جمهوری 2020 امریکا تغییر دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، او که تا همین یکی دوهفته پیش از مخالفان استیضاح دونالد ترامپ بود، با همین 12 کلمه اقدام رئیس‎جمهوری امریکا در تحت فشار گذاردن رئیس جمهوری اوکراین را برای دریافت اطلاعاتی درباره پسر جو بایدن محکوم و دستور آغاز رسمی فرآیند استیضاح تاجر کاخ سفید را صادر کرد.

به گزارش سایت شبکه خبری «سی‎ان‎ان»، نانسی پلوسی که عصر سه‎شنبه به وقت واشنگتن در نشست خبری مجلس نمایندگان امریکا، درباره دلایلی که وی و سایر اعضای حزب دموکرات را واداشته تا فرآیند رسمی استیضاح ترامپ را آغاز کنند، گفت: «ترامپ این هفته خود اذعان کرد که در تماس تلفنی با ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهوری اوکراین خواستار چیزی شده که از نظر سیاسی به نفع او در انتخابات بعدی است. این اقدام به منزله سوء‌استفاده او از قدرت و نقض دامنه اختیارات او در قانون اساسی است.» در بیانیه‎ای که نانسی پلوسی منتشر کرده، اطلاع داده شده است، 7 کمیته در کنگره در حال تحقیق روی این مسأله و سایر مسائل مربوط به ترامپ هستند. تا در صورت رسیدن به نتایج قابل قبول، اتهامات وارده و متن استیضاح را به رأی بگذارند.

پیشتر «جو بایدن» که غائله استیضاح ترامپ به‌خاطر او و پسرش به راه افتاده‎ است، تأکید کرده بود اگر رئیس‎جمهوری امریکا با کنگره در مورد تحقیقات در خصوص تماس تلفنی‎اش با رئیس‎جمهوری اوکراین همکاری نکند، باید استیضاح شود. 140 نفر از نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا و اعضای عالیرتبه این حزب نیز از استیضاح ترامپ حمایت کردند. از جمله این افراد، ایلهان عمر و آدام شف هستند. نظرسنجی مؤسسه نظرسنجی «یوگاو» هم نشان می‎دهد، 55 درصد امریکایی‎ها گفته‎اند اگر ثابت شود، ترامپ از قدرت خود در جهت منافع شخصی‎اش استفاده کرده از استیضاح او حمایت می‎کنند. این در حالی است که جیمز کومی، رئیس سابق اف بی‌آی که ترامپ او را اخراج کرد، گفته امیدوار است ترامپ استیضاح نشود. زیرا معتقد است مردم امریکا نباید براحتی از زیر بار مسئولیتی که در انتخاب او داشته‎اند، شانه خالی کنند.

درخواست دموکرات‎ها برای استیضاح چگونه شکل گرفت

مسأله استیضاح دونالد ترامپ تنها چند ماه پس از ورود او به کاخ سفید مطرح شد. در آن زمان او به‌دلیل ارتباط احتمالی کمپین‎اش با روسیه زیر ضرب دموکرات‎ها برای استیضاح قرار گرفت. به‌همین دلیل کمیته‎ای در این خصوص به ریاست رابرت مولر تشکیل شد. اما نزدیک به دوسال کار این کمیته بدون نتیجه باقی ماند و ترامپ با تبرئه از این اتهام، استیضاح نشد. اما هفته پیش دیگر بار تقاضاها برای استیضاح رئیس‎جمهوری امریکا بالا گرفت. دلیل آن انتشار گزارشی در روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» بود، مبنی بر اینکه یک مقام اطلاعاتی که نامش را فاش نکردند، به آنها خبر داده‎، دونالد ترامپ در ماه جولای سلسله تماس‎هایی با «ولودیمیر زلینسکی»، رئیس‎جمهوری اوکراین داشته و از وی خواسته است، اطلاعاتی را درباره هانتر بایدن، پسر جوبایدن به او تحویل دهد. ترامپ معتقد است، احتمال دارد، جو بایدن از نفوذ خود سوءاستفاده کرده باشد تا امتیاز پست ریاست یک شرکت گازی را برای پسرش بگیرد. هانتر بایدن سال ۲۰۱۴ زمانی که پدرش معاون باراک اوباما بود، به‌عنوان مدیرعامل یک شرکت اوکراینی گاز طبیعی به‌نام بوریسما انتخاب شد.

شکسته شدن مقاومت ترامپ

ترامپ گزارش «وال‎استریت ژورنال» را خبر جعلی دانست و روزنامه نگاران این روزنامه را متوهم خواند. اما سه روز پیش روزنامه «واشنگتن پست» در شماره روز دو‎شنبه خود گزارش دیگری منتشر کرد که خبر می‎داد، ترامپ قبل از تماس‎های تلفنی‎اش با زلینسکی، دستور داده بود، کمک مالی نظامی 400 میلیون دلاری کاخ سفید به اوکراین متوقف شود. در پی این گزارش‎ها ترامپ در توئیتی به انتشار متن اظهاراتش با «زلینسکی» چراغ سبز نشان داد و نوشت: «فعلاً در سازمان ملل هستم. اما دستور داده‎ام متن تماس تلفنی کاملاً محرمانه‎ام با رئیس‎جمهوری اوکراین منتشر شود.» طبق آنچه او ادعا کرده، انتشار این متن روز چهارشنبه که به وقت ایران شب گذشته می‎شود، باید انجام می‎شد. او همچنین تأکید کرد، از رئیس‎جمهوری اوکراین برای انتشار متن مذاکرات تلفنی‎شان اجازه گرفته است. این در حالی است که سه‌شنبه شب ولودیمیر زلینسکی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی در نیویورک به سر می‎برد، به خبرنگاران گفت: «تماس تلفنی من و ترامپ خصوصی و محرمانه است.»

در تاریخ امریکا تاکنون هیچ رئیس جمهوری به‌دلیل استیضاح برکنار نشده است. در دهه هفتاد میلادی زمانی که ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت امریکا به‌دلیل رسوایی سیاسی موسوم به واترگیت با استیضاح روبه‌رو بود استعفا داد. ترامپ نیز تابستان امسال یک بار از خطر استیضاح جست که علت اصلی آن خودداری رهبران دموکرات همچون نانسی پلوسی از پیگیری استیضاح بود. زیرا معتقد بودند این کار به ضرر کمپین دموکرات‎ها خواهد بود. اما این بار مسأله فرق می‎کند. زیرا ترامپ با اتهام سوءاستفاده از قدرت در جهت منافع شخصی روبه‎رو است. اتهامی که حتی جمهوریخواهان نیز نسبت به آن بی‎تفاوت نیستند. از همین رو در روزهای اخیر شاهد حمایت برخی سیاستمداران میانه‎رو امریکا از استیضاح بوده‎ایم. نظرسنجی‎ها نیز حکایت از حمایت مردمی دارد. بنابراین این بار شبح استیضاح بیشتر از همیشه نزدیک به ترامپ احساس می‎شود.