۰ نفر

بالا گرفتن هشدارها از اروپا تا امریکا:

«رکود» از آنچه می‌بینیم ،نزدیک‌تر است

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱
کد خبر: 382963
«رکود» از آنچه می‌بینیم ،نزدیک‌تر است

کریستین لاگارد رییس بعدی بانک مرکزی اروپا، هشدار داده که رشد اقتصاد جهانی شکننده و مورد تهدید است، گزارشی از بروز علائم رکود کم‌سابقه در اقتصاد آلمان منتشر شده و همزمان دیوید روزنبرگ اقتصاددان و استراتژیست ارشد، پیش‌بینی کرده رکود از آنچه تصور می‌شد به اقتصاد امریکا نزدیک‌تر است.

 به‌گزارش فرانس‌پرس، کریستین لاگارد با هشدار درباره شکننده بودن وضعیت اقتصاد جهانی تصریح کرده است که برای مقابله با این چالش، سیاست‌گذاران باید نوسان ناشی از تصمیم‌های فردی را به حداقل برسانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، لاگارد که اخیرا بطور رسمی از صندوق بین‌المللی پول کنار رفته از تصمیم‌هایی مانند برگزیت و جنگ‌های تجاری به عنوان مثال‌هایی برای زخم‌های غیر ضروری برای اقتصاد جهان نام برده و گفته است اشتباهات انسانی می‌تواند با تصمیمات درست برطرف شوند.

او که نخستین زنی خواهد بود که سکان هدایت بانک مرکزی اروپا را در اختیار می‌گیرد، پیشتر نیز بارها درباره تبعات جنگ تجاری بر اقتصاد جهان هشدار داده بود. در حالی که ابراز نگرانی درباره مذاکرات تجاری چین و امریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به پای ثابت سخنان اخیر رییس سابق صندوق بین‌المللی پول تبدیل شده، کریستین لاگارد چندی پیش به رویترز گفت: «اگر مساله اختلافات تجاری چین و امریکا حل نشود، چشم‌انداز اقتصادی جهان با یک ریسک روبروست.»

لاگارد با اشاره به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از چشم‌انداز اقتصاد جهان گفته: «بطور مشخص ریسکی که در این چشم‌انداز می‌تواند شرایط را از پیش‌بینی‌ها بدتر کند، تداوم تنش‌های تجاری بین چین و امریکا است و اگر این تنش‌ها حل نشود، این ریسک به مسیر خود ادامه خواهد داد.»

امریکا و چین از سال گذشته وارد یک جنگ تجاری با یکدیگر شده‌اند که به وضع تعرفه روی واردات کالاها به ارزش میلیاردها دلار منجر شده است. هر دو کشور در دسامبر موافقت کرده بودند از وضع تعرفه جدید به مدت ۹۰ روز دست نگه دارند و در این مدت تلاش کنند به توافق برسند.

در تازه‌ترین اظهارنظر دیوید روزنبرگ اقتصاددان ارشد، هشدار داده که با وجود تلاش بانک مرکزی امریکا برای کمک به رشد اقتصادی با کاهش نرخ بهره، رشد اقتصادی ایالات متحده بزودی منفی خواهد شد و این اتفاق بسیار زودتر از آنچه سرمایه‌گذاران انتظارش را دارند روی خواهد داد. روزنبرگ با اشاره به اینکه رکود اقتصادی امریکا حتی با نرخ بهره منفی هم غیرقابل اجتناب است، به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته: «رکود در 12 ماه آینده اتفاق خواهد افتاد.»

بانک مرکزی امریکا چهارشنبه گذشته در نشست خود با اشاره به نااطمینانی نسبت به چشم‌انداز رشد اقتصادی، برای دومین بار ظرف دو ماه اخیر نرخ بهره را پایین آورد. کاهش 25 صدم درصدی نرخ بهره به این معنی است که دامنه نرخ 1.75تا ۲ درصدی برای نرخ بهره تعیین شده است. کمتر از دو ماه پیش هم بانک مرکزی امریکا، یا فدرال رزرو، یک بار دیگر نرخ بهره را پایین آورد. پیش از آن سال‌ها بود که نرخ بهره پایین نیامده بود. از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ میلادی، که باعث شد نرخ بهره از نزدیک ۵ درصد تقریبا به صفر برسد، بانک مرکزی نرخ بهره را پایین نیاورده بود.

  رکود کم‌سابقه در اقتصاد آلمان

یورونیوز نیز گزارش داده که همزمان با کاهش رونق اقتصاد آلمان به نگران‌کننده‌ترین سطح در ۷ سال گذشته، فشارها بر دولت این کشور برای اعطاء مشوق‌های مالیاتی افزایش یافته است.

مطابق گزارش موسسه آمار و اطلاعات صنعتی «آی‌اچ‌اس مارکیت»، فعالیت واحدهای صنعتی در آلمان طی ماه سپتامبر با بالاترین سرعت در یک دهه گذشته کاهش یافته و رشد بخش خدمات نیز در این کشور کند شده است. این گزارش همچنین از بروز علائمی مبنی بر کاهش تقاضا در بازار کار آلمان حکایت دارد، رخدادی که اقتصاد آلمان را در آستانه ورود به مارپیچ کاهش تقاضای کل و تشدید رکود اقتصادی قرار داده است.

انتشار این گزارش موجب شد تا طی معاملات دوشنبه بازارهای مالی، نرخ برابری یورو در برابر دلار امریکا ۲ دهم درصد کاهش یابد و به ۱.۰۹۹۲ برسد. همزمان شاخص سهام استاکس۶۰۰ که متوسط قیمت سهام ۶۰۰ شرکت بزرگ بورس‌های اروپایی را نشان می‌دهد، بیش از ۱ درصد کاهش یافت.

گزارش مارکیت تاکید دارد که تبعات جنگ تجاری میان چین و امریکا و افت تقاضای صنعت خودروی آلمان به دلیل بیم وابهام موجود از تبعات برکسیت، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را به سمت رکود کشانده است. بر پایه این گزارش، توقف رشد بازار کار آلمان که در ۶ سال گذشته بی‌سابقه است، می‌تواند نمودی از افت رونق اقتصاد این کشور در نیمه دوم سال جاری میلادی به پایین‌ترین سطح در ۷ سال گذشته باشد.

رکود در اقتصاد آلمان انتظارات عمومی برای اعطای مشوق‌های مالی و مالیاتی از سوی دولت این کشور را افزایش داده ولی با وجود اعلام تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا برای اعمال سیاست‌های حمایتی، دولت آلمان همچنان در برابر اتخاذ چنین سیاستی مقاومت می‌کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، همچنان بر اجرای سیاست کسری بودجه صفر تاکید دارد با وجود این دولت آلمان روز جمعه از تصویب بودجه ۵۴ میلیارد یورویی برای پیگیری اهداف زیست محیطی خبر داد، اقدامی که انتقادها نسبت به بی‌توجهی دولت به شرایطی اقتصادی کشور را تشدید کرده است.