۰ نفر

فرصت جدی برای استیضاح ترامپ

۲ مهر ۱۳۹۸، ۸:۱۰
کد خبر: 382935
فرصت جدی برای استیضاح ترامپ

جدیدترین جنجال دونالد ترامپ، فرصت مناسبی را در اختیار دموکرات‌ها قرار داد تا رئیس‌جمهور ایالات متحده را استیضاح کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، اگر دموکرات‌های کنگره موفق شوند ‌با همراهی جمهوری‌خواهان، ترامپ را استیضاح کنند؛ نه‌فقط چشم‌انداز انتخابات 2020 کاملا متفاوت خواهد بود؛ بلکه برای دهه‌ها بر سیاست در ایالات متحده اثر خواهد گذاشت. جنجالی که احتمال استیضاح ترامپ را افزایش داده، به اعمال فشار او بر رئیس‌جمهور اوکراین برای تحقیق درباره جو بایدن، اصلی‌ترین رقیبش در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 و پسرش مربوط می‌شود. ترامپ برای تحت فشار قرار‌دادن طرف اوکراینی، بسته کمک نظامی خود به این کشور را به موافقت رئیس‌جمهور اوکراین با خواسته غیرقانونی خود معطوف کرده است.

اگر اثبات شود که ترامپ چنین اقدامی انجام داده، به دلیل درخواست از یک کشور خارجی برای مداخله در امور داخلی ایالات متحده، می‌تواند استیضاح شود. با وجود آنکه شواهد محکمی درباره اعمال فشارها و اصرارهای چند‌باره ترامپ از ولادیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، وجود دارد؛ اما حامیان ترامپ عقیده دیگری دارند. آنها می‌گویند درباره تماس‌های رؤسای جمهور ایالات متحده و اوکراین، اطلاعات به‌درستی منتقل نشده و منابع دست‌دوم اطلاعاتی غلط به نمایندگان کنگره و رسانه‌ها داده‌اند؛ اما با توجه به حمایت‌نکردن جمهوری‌خواهان تأثیرگذار کنگره از ترامپ به نظر می‌آید رئیس‌جمهور آمریکا فرصت مناسبی برای استیضاح در اختیار دموکرات‌ها قرار داده است. جو بایدن زمانی که معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا‌ بوده، در میانه تنش‌های اوکراین و روسیه، دولت اوکراین را تهدید به قطع کمک‌های مالی به این کشور کرده تا با این تهدید بتواند مقام‌های دولت این کشور را وادار به اخراج  دادستان مسئول رسیدگی به فساد مالی در یک شرکت گازی که پسرش عضو آن بود، کند. بایدن مسئولیت خود در‌این‌باره را پذیرفته؛ اما تأکید کرده که دولت‌های آمریکا و کشورهای قدرتمند اتحادیه اروپا هم به دلیل ناتوانی این دادستان در مقابله با فساد مالی و اداری گسترده در اوکراین، خواستار عزل او بودند.

اما ترامپ که هنوز به طور کامل نتوانسته از اتهام‌ها و جنجال‌های مربوط به حمایت روسیه از او در انتخابات 2016 خلاص شود، این بار با سوءاستفاده از قدرت خود به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، بر یک رهبر خارجی فشار آورده تا مستقیما در انتخابات ایالات متحده مداخله کند و این بدترین بحران سیاسی است که می‌توانست حدود یک سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 برای او ایجاد شود.‌با‌وجود‌این برخی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا اعتقاد دارند با وجود آنکه مذاکرات تلفنی ماه جولای ترامپ و زلینسکی مغایر با منافع ایالات متحده است؛ اما سطح این جنجال طولانی‌مدت نخواهد بود و به اندازه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا اثرگذار نیست. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به قوت‌گرفتن احتمال استیضاح ترامپ در پی این جنجال گفت در‌صورتی‌که ثابت شود ترامپ رئیس‌جمهوری اوکراین را برای تحقیق درباره بایدن، رقیب خود در انتخابات آینده تحت فشار گذاشته، راهی جز استیضاح برای کنگره باقی نمی‌ماند. بر‌اساس گفته‌های نمایندگان کنگره قرار است تحقیقات دقیقی درباره مذاکرات تلفنی دونالد ترامپ و ولادیمیر زلینسکی انجام شود که می‌تواند دلیلی برای استیضاح رئیس‌جمهوری کنونی باشد. از رئیس‌جمهوری آمریکا انتظار می‌رود‌دست‌کم محتوای مذاکرات تلفنی خود با رئیس‌جمهوری اوکراین را منتشر کند؛ اما بازپرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا که از سوی رئیس‌جمهور منصوب می‌شود؛ به‌تازگی در جریان جلسه غیرعلنی با کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا از ارائه اطلاعات درباره این مکالمه خودداری کرد و گفت این اقدام می‌تواند سوء‌ظن‌ها درباره ترامپ و اقدامات غیر‌قانونی‌اش را افزایش دهد. جنجال اخیر در حالی فرصت جدیدی برای استیضاح ترامپ در اختیار کنگره قرار داده که در ماه‌های گذشته نانسی پلوسی، رئیس اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در برابر درخواست‌های نمایندگان دموکرات کنگره برای استیضاح ترامپ مقاومت می‌کرد و این اقدام را به دلیل «حمایت‌نکردن جمهوری‌خواهان»، اقدامی شکست‌خورده می‌دانست که می‌تواند به افزایش آرای ترامپ در آستانه انتخابات 2020 کمک کند. این بار نانسی پلوسی از دولت ترامپ خواسته درباره تحقیقات کنگره در موضوع این مکالمه همکاری کنند؛ اما هنوز هم شرایط را برای آغاز فرایند استیضاح مناسب نمی‌داند.

تداوم مقاومت پلوسی در برابر استیضاح ترامپ باعث انتقادهایی در داخل حزب دموکرات شده است. «الکساندریا اوکازیو کورتس»، عضو خبرساز دموکرات کنگره که در هفته‌های گذشته تنش‌هایی با دونالد ترامپ داشت، از دموکرات‌های کنگره از‌جمله نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، انتقاد کرد. او اعتراض خود را این‌گونه در توییتر نشان داد: «در‌حال‌حاضر رفتار قانون‌شکنانه رئیس‌جمهور رسوایی ملی بزرگ‌تر نیست؛ ‌بلکه خودداری حزب دموکرات از استیضاح او برای این رفتار است». سناتور «الیزابت وارن»، دیگر نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا که در هفته‌های اخیر رشد درخور‌توجهی در نظرسنجی‌ها داشته، هم اعلام کرد که کنگره وظیفه دارد استیضاح ترامپ را آغاز کند و با انجام‌ندادن این کار، شریک جرم ترامپ در مطالبه مداخله خارجی برای کمک به پیروزی‌ او در انتخابات است. به نظر می‌رسد حمایت‌نکردن جمهوری‌خواهان از استیضاح ترامپ مهم‌ترین دلیل مخالفت رهبران دموکرات کنگره باشد؛ اما در صورت ادامه این مقاومت تنش‌ها و اختلاف‌ها در داخل این حزب می‌تواند لطمه‌ای جبران‌ناپذیر به دموکرات‌ها و کمپین آنها برای انتخابات 2020 وارد کند.