۰ نفر

رسانه کنگره آمریکا؛

راهبرد ترامپ در قبال ایران؛ فشار حداکثری، تأثیر حداقلی

۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۱۳
کد خبر: 382825
راهبرد ترامپ در قبال ایران؛ فشار حداکثری، تأثیر حداقلی

رسانه کنگره آمریکا راهبرد دولت این کشور در قبال ایران را «فشار حداکثری با تأثیرگذاری حداقلی» توصیف کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پایگاه خبری نزدیک به کنگره آمریکا در گزارشی راهبرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص ایران را راهبرد «فشار حداکثری با تأثیر حداقلی» توصیف کرده است. 

پایگاه خبری «هیل» با اشاره به اعلام تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا علیه ایران می‌نویسد: «با آنکه دنیا احتمالاً از اینکه ترامپ تصمیم به آغاز جنگ با ایران نگرفته شادمان هستند، تحریم‌های جدید او فصل دیگری در کارزار فشار حداکثری است که هیچ منفعتی برای ایالات متحده در بر ندارد.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۹ شهریور اعلام کرد بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی ایران و شرکت اعتماد تجارت پارس را به موجب فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ تحریم کرده است. 

هیل در ادامه نوشته است: «شکاف راهبردی موجود در قلب راهبرد ترامپ-که یکی از محورهای مسلط بر کل سیاست خارجی او هم هست- تمایل او برای سفت و سخت به نظر آمدن و به کار گیری تدابیری سخت‌گیرانه بدون هیچ نگاه واقعی به نحوه اثرگذار بودن آنها است.»

رسانه نزدیک به کنگره آمریکا همچنین تأکید کرده است: «در واقع، تمایل ترامپ برای مستحکم‌تر نشان دادن از اوباما بود که موجب آغاز زنجیره‌ای از رویدادهایی شد که اوضاع را به سمت وضعیت فعلی هدایت کرد.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. 

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام گام از تعهدات خود کاسته است. تهران ۱۶ شهریورماه اجرای سومین گام از کاهش تعهدات خود را اعلام کرد. 

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف 300 کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده  بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از 3.67 درصد اجرا شد.

گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام که از ۱۶ شهریور شروع شد، بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.