۰ نفر

ظریف: آمریکا نمی‌تواند با فشار ایران را به زانو درآورد

۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۹
کد خبر: 382803
ظریف: آمریکا نمی‌تواند با فشار ایران را به زانو درآورد

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با یک رسانه‌ آمریکایی تأکید کرد که ایران در مقابل فشارهای اقتصادی واشنگتن تسلیم نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) تأکید کرد که ایران در مقابل فشارهای اقتصادی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تسلیم نمی شود.

وی دیروز (یکشنبه) در مصاحبه با این رسانه آمریکایی در نیویورک گفت: «ما در مقابل تهاجمات بی‌دلیل آمریکا ایستادگی می‌کنیم. من می‌توانم به شما اطمینان دهم که آمریکا نمی‌تواند با فشار ما را به زانو درآورد».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «این توهم را کنار بگذارید که ایران با فشار قابل شکست خوردن است».

*اگر دنبال تئوری توطئه هستید، حمله به آرامکو برای اسرائیل و آمریکا هم منفعت دارد

محمد جواد ظریف در خصوص اتهام‌زنی اخیر واشنگتن به تهران در خصوص دست داشتن در حمله تلافی‌جویانه 23 شهریور ماه ارتش یمن به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی گفت: «من می‌دانم که ایران هیچ ارتباطی به این قضیه ندارد. چه کسی آن را انجام داده است؟ من ادعای یمن (در خصوص انجام این حمله) را می‌پذیرم. اگر دنبال تئوری توطئه هستید و سؤالتان این است که چه کسی از این قضیه (حمله به آرامکو) منفعت می‌برده است، افراد زیادی در لیست علاقمندان (به انجام این حمله) قرار می‌گیرند که مهم‌ترین آنها آمریکا و اسرائیل هستند».

*اگر آمریکا با احترام با ما گفت‌وگو کند، توافق بهتری می‌تواند با ایران داشته باشد

وزیر خارجه ایران در بخش بعدی به ناکارآمدی فشارهای دولت آمریکا به ایران اشاره کرد و گفت: «می‌توانم به شما تضمین دهم که آمریکا نمی‌تواند با فشار، ایران را به زانو درآورد. اگر آمریکا، گفت‌وگو بر اساس احترام، احترام متقابل و بر اساس حرکت به جلو را با ما آغاز کند، می‌تواند توافق بسیار بهتری با ایران داشته باشد».

وی ادامه داد:‌ «چهارشنبه هفته جاری، نشستی برگزار خواهد شد که چهار عضو از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان با من و نماینده عالی اتحادیه اروپا، دور یک میز گرد هم جمع می‌شوند. یک صندلی خالی برای آمریکا وجود دارد اما این صندلی بلیط دارد و آن، پایبندی به قوانین است».

*استاد دانشگاه ایران بدون اتهام در بازداشت آمریکا به سرمی‌برد

ظریف در خصوص بازداشت «مسعود سلیمانی» استاد دانشگاه ایران در آمریکا گفت: «بگذارید به شما درباره استادی بگویم که در 9 ماه گذشته بدون اتهام در یکی از زندان‌های آمریکا به سر می‌برد. به او روادیدی برای رفتن به آمریکا داده شد. روادید وی زمانیکه به سمت آمریکا پرواز می‌کرد، لغو شد. او هیچ جرمی مرتکب نشده است. باید به همسر این استاد چه بگویم؟».