۰ نفر

رشد اقتصادی سوئیس کم می‌شود

۲۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۶
کد خبر: 382058
رشد اقتصادی سوئیس کم می‌شود

دولت سوئیس پیش بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ را یک سوم کاهش داد.

به گزارش رویترز، دولت سوئیس در گزارش جدید خود از اقتصاد این کشور پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی سال ۲۰۱۹ به ۰.۸ درصد برسد که ۰.۴ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده در ماه ژوئن و بسیار کمتر از رشد ۱.۷ درصدی هدف‌گذاری شده قبلی است. با این حال پیش‌بینی دولت از رشد سال اینده بدون تغییر نسبت به گزارش قبلی در سطح ۱.۷ درصد باقی ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این گزارش با اشاره به تقاضای واردات محصولات مهم صادراتی این کشور نظیر فولاد و ماشین آلات گفته است که افزایش ریسک های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی باعث کاهش انگیزه سرمایه گذاران برای فعالیت‌های جدید شده است.

ماتیاس ولهاوزن، کارشناس ارشد مالی بازار سوئیس به رویترز گفت: خودروسازان حدود نیمی از فولاد تولیدی سوئیس را خریداری می‌کنند و افزایش مشکلات آن ها به ویژه در بین خودروسازان آلمانی باعث کاهش محسوس درامد صادراتی خواهد شد. فکر می کنیم که این شرایط فعلا ادامه خواهند داشت.

از سوی دیگر تقویت ارزش فرانک در برابر یورو و دلار یکی دیگر از مسائلی است که باعث کاهش رقابت پذیری محصولات سوئیسی در برابر رقیبان خود شده است. ارزش فرانک این روزها به بالاترین سطح خود در هشت سال اخیر رسیده است.

در گزارشی جداگانه، بانک " کردیت سوئیس" در گزارشی پیش‌بینی کرد اقتصاد سوئیس امسال را با ثبت رشد ۱.۱ درصدی به پایان برساند که ۰.۴ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی است. برای سال آینده نیز رشد ۱.۴ درصدی پیش بینی شده که نسبت به گزارش قبلی ۰.۳ درصد کاهش یافته است.  

کلاود ماور، کارشناس مسائل اقتصادی در کردیت سوئیس گفت: رشد اقتصادی سوئیس به طرز مشهودی در مقایسه با سال قبل تضعیف شده است و چشم انداز بسیاری از صنایع بزرگ نسبت به قبل بدتر شده است.

آلمان بزرگ ترین واردکننده سوئیس است به گونه ای که این کشور ۱۴.۳ درصد از کل صادرات سوئیس را وارد کرده است. آمریکا، چین و فرانسه دیگر شرکای تجاری بزرگ این کشور هستند.