۰ نفر

فشار کمرشکن نرخ بهره منفی برای بانک‌های اروپایی

۲۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۲
کد خبر: 382056
فشار کمرشکن نرخ بهره منفی برای بانک‌های اروپایی

واحد اطلاعات اکونومیست هشدار داد صنعت بانکداری اروپا با ریسک بزرگی مواجه شده است.

به گزارش سی ان بی سی، بانک مرکزی اروپا چندی پیش با کاهش مجدد نرخ بهره به منظور تقویت رشد اقتصادی منطقه یورو موافق کرد و نرخ بهره در این منطقه پولی با رسیدن به منفی ۰.۵ درصد در پایین ترین سطح تاریخ خود از زمان تشکیل منطقه پولی یورو قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، واحد اطلاعات اکونومیست در گزارشی به مقامات بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که تداوم روند فعلی بانک های اروپایی را با ریسک‌های بسیار جدی مواجه خواهد کرد. سیمون باپتیست، مدیر ارشد این موسسه گفت: فکر می‌کنم اکنون سوالات زیادی پیرامون سودآوری فعالیت بانک های اروپایی ایجاد شده است.

نرخ بهره در منطقه یورو از سال ۲۰۱۲ به صفر درصد کاهش یافت و نخستین بار در سال ۲۰۱۴ وارد محدوده منفی شد. واحد اطلاعات اکونومیست هشدار داده است که نرخ بهره منفی به ضرر وام دهندگان خواهد بود و توانایی بانک‌ها برای سودآور ماندن را خدشه دار می کند. این گزارش در ادامه هشدار داده است که نرخ بهره منفی برای مدت طولانی باعث ایجاد تغییرات بنیادین در کسب و کارها خواهد شد.

قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار کند. این بسته فرا تر از حد انتظار، احتمالا بانک های مرکزی ژاپن و آمریکا را نیز مجبور خواهد کرد که سیاست های مشابهی را در پیش بگیرند.

ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا گفته است که کاهش مجدد نرخ بهره باعث ازادسازی بخشی از نقدینگی مازاد بانک‌ها به سمت بازار خواهد شد اما به عقیده اکونومیستف این اقدام باعث کاهش حاشیه سود آن ها خواهد شد.

به نظر می رسد با توجه به درپیش بودن برگزیت و کاهش رشد اقتصادی اعضای مهم منطقه یورو نظیر آلمان و ایتالیا و رشد ضعیف سایر اعضا نظیر فرانسه و اسپانیا، کار بانک مرکزی برای احیای رشد بسیار دشوار خواهد بود.