۰ نفر

منتقد سیاست‌های اوباما، جانشین بولتون

۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 381755
منتقد سیاست‌های اوباما، جانشین بولتون

240 روز یا به عبارتی دیگر هشت ماه، این میانگین مدت تصدی مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در طول دوسال‌ونیم گذشته است. حالا و یک هفته بعد از اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، دونالد ترامپ اعلام کرد که «رابرت‌سی‌اوبرایان» را به‌عنوان مشاور امنیت ملی خود منصوب کرد؛ چهارمین مشاور امنیت ملی در کمتر از سه سال اخیر. ترامپ از این نظر رکوردی تاریخی در آمریکا به نام خود ثبت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، سه‌شنبه‌شب و درست یک هفته بعد از اخراج جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا،  رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده در سفر هوایی خود به کالیفرنیا از نام پنج نامزد برای تصدی مقام مشاور امنیت ملی جدید خود پرده برداشت: فرد فلیتز، ریکی وادل، لیزا گوردون هگرتی، کیث کلوگ و رابرت او برایان؛ و ساعاتی بعد نام «رابرت او برایان» را به‌عنوان مشاور امنیت ملی خود اعلام کرد. افرادی که از سوی رئیس‌جمهور برای این سمت معرفی می‌شوند نیاز به تأیید کنگره ندارند.

رابرت او برایان قبل از انتصاب به این سمت دستیار مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بود. ترامپ در گفت‌و‌گو با خبرنگاران این گزینه را هم «فوق‌العاده» خوانده بود. او در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان فرستاده ویژه در امور گروگان‌ها در وزارت خارجه آمریکا انتخاب شد و در تلاش اخیر ترامپ برای بازگرداندن ایسپ راکی، خواننده رپ آمریکایی که متهم به ضرب‌وجرح در سوئد بود نقش اصلی را ایفا کرد.

او برایان در دو دولت جرج بوش و باراک اوباما نیز حضور داشت. بوش پسر در سال 2005، او برایان را به‌عنوان یکی از نمایندگان ایالات متحده در سازمان ملل متحد منصوب کرد. حضور او برایان در نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در دوره‌ای رقم خورد که جان بولتون سفیر این کشور در سازمان ملل بود. او در یکی از سخنرانی‌های خود در مجمع عمومی سازمان ملل در راستای سیاست دولت بوش و علیه استقلال فلسطین سخنرانی کرده بود. او برایان سابقه حضور در ارتش ایالات متحده را نیز دارد.

این وکیل جمهوری‌خواه متولد لس‌آنجلس که دانش‌آموخته رشته حقوق است، در زمان حضور کاندولیزا رایس و هیلاری کلینتون نیز سمت‌هایی در وزارت خارجه آمریکا داشت. او در دوره حضور این دو وزیر خارجه آمریکا، ریاست مشترک هیئتی را برعهده داشت که در زمینه انجام اصلاحات در افغانستان فعالیت می‌کردند.

او برایان در کمپین‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا نیز حضور داشت. در اکتبر 2011 میت رامنی، او را به‌عنوان رئیس مشترک تیم مشاوره سیاست خارجی و امنیت ملی خود برای همکاری با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی منصوب کرد. در سال 2015 هم اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 شده بود، او برایان را به‌عنوان مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی خود برگزید.

مشاور جدید امنیت ملی آمریکا در سال 2016 کتابی در حوزه سیاست خارجی ایالات متحده به نگارش درآورد که مورد توجه تحلیلگران و منتقدان قرار گرفت. او در کتاب «وقتی آمریکا به خواب رفته؛ احیای رهبری آمریکایی در جهانی بحرانی» به انتقاد از سیاست خارجی باراک اوباما پرداخت. نشریه فارن پالیسی این کتاب را یکی از مهم‌ترین کتاب‌های حوزه سیاست خارجی آمریکا در سال‌های اخیر دانسته است. یکی از تحلیلگران وب‌سایت هیل متعلق به کنگره آمریکا این کتاب را مهم‌ترین و درعین‌حال ساده‌ترین منبع برای درک سیاست خارجی دونالد ترامپ دانسته است.

از زمان ایجاد سمت مشاور امنیت ملی در دولت آمریکا در اوایل دهه ۱۹۵۰ به این‌سو، مشاوران امنیت ملی آمریکا به طور میانگین ۳۲ ماه خدمت کرده‌اند؛ یعنی دقیقا چهاربرابر میانگین عمر کاری مشاوران ترامپ. این البته فقط مختص مشاور امنیت ملی دولت ترامپ نیست و جابه‌جایی‌های زودهنگام دیگر به مشخصه دولت دونالد ترامپ دمدمی‌مزاج بدل شده است.

سمت مشاور امنیت ملی یکی از مهم‌ترین سمت‌های دولتی تاریخ بیش از نیم‌قرن اخیر آمریکا به شمار می‌رود و می‌توان آن را پیونددهنده سیاست خارجی و سیاست دفاعی این کشور خواند که در ضمن از سوی بسیاری از سازمان‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی تحت حمایت قرار می‌گیرد. بنابراین مشاور امنیت ملی و سازمان تحت امر این فرد مسئول ترکیب، تلفیق و ادغام چشم‌اندازها، تحلیل‌ها، اطلاعات و داده‌های متعدد و غالبا مختلف است. این سمت در اوج جنگ سرد و در زمانی ایجاد شد که تهدید وجودی برای ایالات متحده و شیوه زندگی آمریکایی واقعی به نظر می‌رسید. امروز آمریکا بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ارتش جهان را دارد و تقریبا هر گوشه جهان را به شکل منافع امنیت ملی خود می‌بیند. در چنین شرایطی و با توجه به بالاگرفتن زمزمه‌های جنگ در دولت آمریکا، باید دید او برایان چه تفاوتی با بولتون جنگ‌طلب خواهد داشت؛ شخصی که به باور بسیاری از ناظران اگر نگوییم «جنگ‌طلب‌ترین»، دست‌کم یکی از مهم‌ترین چهره‌های جنگ‌طلب دولت آمریکا بود.