۰ نفر

ترامپ: گزینه‌های زیادی درباره ایران داریم

۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۲۲:۱۲
کد خبر: 381711
ترامپ: گزینه‌های زیادی درباره ایران داریم

رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه در حضور مشاور امنیت ملی جدید این کشور مدعی شد گزینه‌های زیادی درباره ایران دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه مدعی شد «گزینه‌های بسیار زیادی» در خصوص ایران دارد. 

ترامپ که در کنار مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید قرار داشت گفت: «تحریم‌های بسیار قابل‌توجهی علیه ایران وضع خواهیم کرد.»

وی در پاسخ به اینکه این تحریم‌ها چه مواردی را شامل می‌شوند گفت: «این تحریم‌ها را ظرف ۴۸ ساعت آینده اعلام خواهیم کرد.»

ترامپ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود آیا قصد دارد علیه ایران به استفاده از حمله نظامی متوسل شود گفت: «ببینیم چه پیش می‌آید.»

او درباره اینکه دولتش در حال بررسی چه گزینه‌هایی برای پاسخدهی به حملات انجام‌شده علیه تأسیسات نفت عربستان سعودی است گفت: «همان‌طور که می‌دانید گزینه‌های زیادی وجود دارند. گزینه نهایی را داریم و گزینه‌هایی هم هستند که بسیار خفیف‌تر از آن هستند. خواهیم دید چه می‌شود. ما در موقعیت بسیار قدرتمندی قرار داریم. در حال حاضر ما در موقعیت بسیار بسیار قدرتمندی قرار داریم.»

ترامپ به سوال خبرنگاری که منظور او درباره «گزینه نهایی» را پرسید و گفت که آیا منظور او از این گزینه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است اینطور پاسخ داد: «منظورم از گزینه نهایی رفتن به جنگ است. نه، درباره آن گزینه نهایی (استفاده از سلاح هسته‌ای) صحبت نمی‌کنم.»

شنبه هفته جاری (۲۳ شهریورماه) «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه هرگونه سندی مدعی شد که این ایران و نه یمنی‌ها بوده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داده‌اند.

با اینحال مقامات ایران هرگونه مشارکت در این عملیات پهپادی را رد کرده‌اند. «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه درباره اتهامات مقامات آمریکایی درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان گفت: «۵ سال است یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها با پشتوانه کشورهای غربی مرتکب جنایات جنگی بسیاری در یمن شدند و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی یمن برای متوقف کردن این جنایات واکنش داشته باشند.» 

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش درباره اینکه آیا با توجه به احتمال شکست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات اسرائیل (فلسطین اشغالی) با او صحبت کرده گفت: «نه، صحبت نکرده‌ام. نتایج دارند می‌آیند. رقابت، تنگاتنگ است.»

وی سپس گفت: «همه می‌دانند که رقابت تنگاتنگ است. طرف رابطه ما اسرائیل است.»