۰ نفر

ترامپ: ایران پهپاد ما را خارج از حریم هوایی خودش ساقط کرد

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۱۷
کد خبر: 381129
ترامپ: ایران پهپاد ما را خارج از حریم هوایی خودش ساقط کرد

رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه مدعی شد که تهران چند ماه پیش پهپاد کشورش را در حال پرواز در خارج از حریم هوایی ایران ساقط کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه ادعا کرد پهپاد آمریکایی که چند ماه پیش توسط ایران ساقط شد در حریم هوایی ایران نبوده است. 

او در توئیتر نوشت: «به یاد دارید، وقتی که ایران پهپاد [آمریکایی] را ساقط کرد آگاهانه گفت که این پهپاد داخل حریم هوایی آنها بود، در حالی که اصلاً نزدیک حریم هوایی آنها نبود. با آنکه می‌دانستند این روایت دروغ بسیار بزرگی است به شدت بر سر آن پافشاری کردند. حالا می‌گویند که ارتباطی با حمله به عربستان سعودی نداشته‌اند. خواهیم دید.»

photo_2019-09-16_18-15-43

رئیس‌جمهور آمریکا این پیام توئیتری را در واکنش به حمله به دو پالایشگاه شرکت نفت «آرامکو» در شهرهای «بقیق» و «هجره حُریص» در شرق این کشور منتشر کرده است. 

شنبه هفته جاری (۲۳ شهریورماه) «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه هرگونه سندی مدعی شد که این ایران و نه یمنی‌ها بوده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داده‌اند.

با اینحال مقامات ایران هرگونه مشارکت در این عملیات پهپادی را رد کرده‌اند. «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) درباره اتهامات مقامات آمریکایی درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان گفت: ۵ سال است یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها با پشتوانه کشورهای غربی مرتکب جنایات جنگی بسیاری در یمن شدند و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی یمن برای متوقف کردن این جنایات واکنش داشته باشند.

ترامپ در حالی ایران را به دروغگویی منتشر کرده که از زمان ورودش به کاخ سفید تقریباً هیچ هفته‌ای نگذشته که یک رسانه آمریکایی گزارشی از تعداد اظهارات غیردقیق و یا دروغ‌های آشکار او منتشر نکرده باشد. 

در این میان بخشی از اظهارات غیردقیق ترامپ، همواره به مسائل مربوط به ایران اختصاص داشته است. یکی از اظهارات ترامپ درباره ایران که صحت آن به شدت مورد تردید واقع شده ادعایی است که او روز ۲۷ تیرماه درباره ساقط کردن یک پهپاد ایرانی مطرح کرد. 

او در آن مراسم ادعا کرد: «پیش از شروع سخنرانی، می‌خواهم همه را در جریان یک حادثه قرار دهم که امروز در تنگه هرمز رخ داد و "یو. اس. اس. باکسر" که یک کشتی آبی-خاکی تهاجمی است، در آن مشارکت داشت.» 

با آنکه از همان ابتدا گمان می‌رفت که این حرف ترامپ همانند بسیاری از دیگر ادعاهای بی‌اساس و سند او هیچ ریشه‌ای در واقعیت نداشته باشد، شبهات درباره ادعای او زودتر از آنچه باید آغاز شد. 

اولین تشکیک در این ادعا زمانی مطرح شد که پنتاگون در بیانیه‌ای که بعد از سخنان ترامپ صادر کرد صرفاً به گفتن اینکه «یک پهپاد» ساقط شده بسنده کرده و اشاره‌ای به ایرانی بودن پهپاد مورد نظر نکرد.

ساعاتی بعدتر بود که مقام‌های نظامی ایران هم ادعای ترامپ را تکذیب کرده و اعلام کردند هیچ پهپاد ایرانی سرنگون نشده است. 

«سردار ابوالفضل شکارچی»، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران صبح روز بعد از ادعای ترامپ گفت: «بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم  ترامپ، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهور آمریکا  پس از انجام مأموریت شناسایی  و کنترل برنامه ریزی شده به سلامت به پایگاههای خود بازگشته‌اند  و هیچگونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو  یواس‌اس باکسر امریکایی گزارش نشده است.»