۰ نفر

مقام سابق نیروی هوایی آمریکا مطرح کرد؛

پهپادها ممکن است از داخل عربستان برخاسته باشند

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۵۲
کد خبر: 381118
پهپادها ممکن است از داخل عربستان برخاسته باشند

"سدریک لیتون"(Cedric Leighton)سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا در باره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان و اتهامات مقامات واشنگتن گفت: باید در برآورد خود بسیار مراقب باشیم،از لحاظ جغرافیای این پهپادها می توانند از هر نقطه ای از منطقه خاورمیانه حتی از داخل خاک عربستان سعودی برخاسته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، لیتون روز دوشنبه افزود: باید مسیر و مبدا این پهپاد و موشک ها شناسایی شود، از منظر جغرافیایی پهپادها می توانند از هر منطقه ای از خاورمیانه حتی  از داخل خاک عربستان به پرواز درآمده باشند، این بدان معنی نیست که عربستان علیه خود دست به حمله زده باشد.

وی در گفت و گوی تلویزیونی با شبکه آمریکایی در پاسخ به این سوال که به دنبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان، وزیر خارجه آمریکا بلافاصله و بدون ارائه سندی انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت، سپس حوثی ها مسئولیت آن را برعهده گرفتند وآنگاه دولت آمریکا اعلام کرد که این حمله از سمت ایران ویا عراق بوده است، چطور پمپئو به این سرعت ایران را مقصر دانست؟، گفت: فکر می کنم ما باید در برآورد خود از این حمله بسیار مراقبت کنیم که آیا این حمله از جانب ایران صورت گرفته است یا نه؟.

این مقام نظامی سابق در پاسخ به این پرسش که چه گروه و کسانی از این حمله متنفع می شوند و چه انگیزه ای در پس آن وجود دارد؟، گفت: اگر از منظر انگیزه ای به این قضیه بنگریم کشورها و گروههایی که از  بابت حمله به منافع اقتصادی عربستان منتفع می شوند، می توانند انگیزه این حمله را داشته باشند.

لیتون در ادامه و درپاسخ به این پرسش که این حمله تا چه اندازه پیشرفته بوده است؟گفت: یکی از حملات پیشرفته و سطح بالایی بوده که انجام شده است. به تصاویر نگاه کنید متوجه می شوید که مخزن های نفت به دقت مورد هدف قرار گرفته اند و غیر از آنها هدفی زده نشده است.

یگان  پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه 23 شهریور ماه در عملیاتی با عنوان "توازن بازدارندگی دوم " پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" وابسته به شرکت نفتی "آرامکو" عربستان را هدف ۱۰ پهپاد خود قرار داد.

در پی این حملات، حدود ۵۰ درصد از صادرات نفت خام عربستان به بازارهای جهانی متوقف شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از این اقدام، با هدف دلجویی از سعودی ها در توئیتی مدعی شد که آماده اقدام بوده اما منتظر است تا سعودی ها، تایید کنند که این حمله کار چه کسی بوده است.

عربستان از پنج سال پیش تاکنون در قالب ائتلاف متجاوز علیه یمن، مردم این کشور را هدف حملات مداوم قرار داده است؛ حملاتی که تا کنون جان هزاران نفر را گرفته و تعداد زیادی مجروح برجا گذاشته است.

نیروهای یمنی نیز بعد از چند بار تهدید به انتقام در نهایت اقدام به حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو کردند.

این نیروها اعلام کردند که در صورت پایان نیافتن حملات و تحریم ها علیه یمن حملات ادامه خواهد داشت.