۰ نفر

انتقاد شدید نخست وزیر اسبق انگلیس از بوریس جانسون

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۳۳
کد خبر: 380937
انتقاد شدید نخست وزیر اسبق انگلیس از بوریس جانسون

دیوید کامرون گفت:جانسون فرد دروغگویی است که صرفا برای کمک به منافع شخصی خود از کمپین خروج از اتحادیه اروپا حمایت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس در کتاب خاطرات خود که به تازگی منتشر شده است نوشت بوریس جانسون نخست وزیر کنونی یک فرد دروغگو است که صرفا برای کمک به منافع شخصی خود از کمپین خروج از اتحادیه اروپا حمایت کرد. 

به گزارش روزنامه گاردین، کامرون در این کتاب که روز یکشنبه منتشر شد از مایکل گوو( Michael Gove) نماینده مجلس عوام و وزیر پیشین محیط زیست این کشور نیز انتقاد کرد و عدم وفاداری را شاخصه اصلی وی معرفی کرد. کامرون همچنین در این کتاب از همکاران سابق خود پریتی پاتل وزیر کشور کنونی و دومینیک کامینگز مشاور نخست وزیر انتقاد کرد.

کمپین انتخاباتی نژادپرستانه بوریس جانسون 
نخست وزیر اسبق در ادعایی که شاید جنجالی ترین ادعای وی تا کنون باشد بوریس جانسون را متهم کرد که با متمرکز شدن روی ترکیه و مسئله پیوستن احتمالی آن به اتحادیه اروپا، یک کمپین انتخاباتی نژادپرستانه به راه انداخت. کامرون نوشت ”طولی نکشید که متوجه دغدغه طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شدیم. آنها چرا روی کشوری متمرکز شدند که عضو اتحادیه اروپا نبود؟ پاسخ این است که آن یک کشور مسلمان است که ترس هایی را درباره اسلام گرایی، مهاجرت توده ای و تغییر شکل جوامع ایجاد کرد. این یک اقدام افتضاح بود.“ کامرون همچنین با اشاره به شعار تبلیغاتی نژادپرستانه محافظه کاران که در انتخابات سال 1964 استفاده شد نوشت ”آنها می توانستند بگویند که اگر می خواهید یک مسلمان همسایه تان باشید به ماندن در اتحادیه اروپا رای دهید!“

دغدغه اصلی بوریس شخصی است
در انتخابات سال 1964 در شهر کوچک اسمتویک (Smethwick) در نزدیکی بیرمنگهام، پیتر گریفیث که به عنوان نماینده حزب محافظه کار انتخاب شده بود این شعار را سر داده بود ”اگر می خواهید یک سیاه پوست همسایه تان باشد به حزب کارگر رای دهید!“
کامرون در این کتاب می نویسد که ادعای جانسون درباره نگرانی درباره حق حاکمیت و استقلال انگلیس در برابر دغدغه اصلی وی رنگ می بازد زیرا دغدغه اصلی وی عبارتست از اینکه ”بهترین نتیجه برای وی چیست؟“

جانسون ”ریسک نتیجه ای را به جان خرید که به آن باور نداشت
بر اساس گزارش ساندی تایمز از این کتاب جدید کامرون، وی نوشته است که جانسون ”ریسک نتیجه ای را به جان خرید که به آن باور نداشت صرفا به این خاطر که این مسئله به حرفه سیاسی وی کمک خواهد کرد“ و از همه پرسی دوم بعد از مذاکره مجدد، استقبال می کرد.
کامرون حتی نسبت به مایکل گوو که زمانی دوست نزدیک وی بود از کلمات تندتری استفاده می کند. وی درباره تصمیم مایکل گوو برای رقابت با جانسون بر سر رهبری حزب محافظه کار می نویسد ”مایکل دارای یک خصیصه چشمگیر است: عدم وفاداری. عدم وفاداری به من و بعدا عدم وفاداری به بوریس.“
در پی انتشار این کتاب توسط کامرون، محافظه کاران از همه بخش های این حزب، وی را که نخست وزیر اسبق انگلیس است هدف حملات خود قرار دادند. طرفداران برگزیت از این سخن وی برگزاری یک همه پرسی مجدد احتمالا ضروری باشد و نیز اینکه آنها به مردم دروغ گفته اند خشمگین هستند.

تصمیم اشتباه کامرون در برگزاری همه پرسی ماندن یا خارج شدن از اتحادیه اروپا 
جاستین گرینینگ که در دولت کامرون وزیر توسعه بین الملل بود و در شرایط کنونی نیز نماینده مستقل پارلمان است گفت تصمیم کامرون برای برگزاری همه پرسی ماندن یا خارج شدن از اتحادیه اروپا یک اشتباه وحشتناک بود که یکی از نگرانی ها و دغدغه های محافظه کاران را به یک مسئله ملی تبدیل کرد.
کامرون در این کتاب می نویسد به سبب عدم اطمینان و اختلافاتی که بععد از همه پرسی سال 2015 ایجاد شد عمیقا متاسف است. وی در اولین مصاحبه خود پیشنهاد داد برگزاری یک همه پرسی جدید احتمالا ضروری باشد. وی در مصاحبه با تایمز ضمن ارائه جزئیاتی از تاسف و ناراحتی های خود به سبب باخت در همه پرسی سال 2015 از عذرخواهی به سبب صدور دستور برگزاری همه پرسی خودداری کرد و گفت مذاکره مجدد درباره عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا و برگزاری همه پرسی جدید یک رویکرد مناسب است.

اعتراف کامرون به این که در دوره مدرسه ماده مخدر کانابیس (شاهدانه یا حشیش)
اعتراف کامرون به این که در دوره مدرسه ماده مخدر کانابیس (شاهدانه یا حشیش) را می کشید و بعدا با همسرش سامانتا نیز این کار را انجام می داد باعث شد برخی ها از وی به سبب سیاست شکست خورده انگلیس در زمینه مواد مخدر انتقاد کنند.
دیوید لامی نماینده پارلمان از حزب کارگر نوشت چرا زمانی که کامرون در راس قدرت بود از اختیارات خود برای تغییر دادن قوانینی که جوانان را به سبب استفاده از این ماده مخدر مجازات می کرد استفاده نکرد، ماده مخدری که خود کامرون در زندگی خود مصرف کرده بود.

3951027_455