۰ نفر

آمریکا چه کسی را برای ریاست IMF لابی می‌کند؟

۱۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبر: 379579
آمریکا چه کسی را برای ریاست IMF لابی می‌کند؟

آمریکا می‌خواهد با اعمال نفوذ، رئیس جدید صندوق بین‌المللی پول را که ارتباط خوبی با وی دارند را معرفی کند و از این طریق در مورد جنگ تجاری روی چین فشار بیاورد.

به گزارش راشاتودی، رئیس صندوق بین‌المللی پول در آستانه انتصاب رئیس جدید است و آمریکا با لابی‌هایی که انجام می‌دهد در تلاش است فردی را که خودش می‌خواهد بر ریاست این نهاد بین‌المللی منصوب کند و از این طریق روی مسئله جنگ تجاری که با چین دارد فشار بیشتری وارد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی‌رغم اینکه صندوق بین‌المللی پول دستکاری چین روی ارز یوآن را تأیید نکرده است، واشنگتن به دنبال این است که راهی برای گرفتن  تأییدیه‌ از این نهاد بین‌المللی درباره دستکاری ارز یوآن توسط چین بگیرد.

آمریکا با لابی‌هایی که انجام می‌دهد، می‌خواهد این صندوق را مجاب کند که در جنگ تجاری با چین طرف آمریکا را بگیرد که تاکنون بی‌نتیجه مانده است و البته تلاش منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا هم برای مذکره با این نهاد بین‌المللی نتیجه‌ای نداشته است.

به هر حال IMF در آستانه تغییر و تحولات ساختاری و انتصاب رئیس جدید است و واشنگتن می‌خواهد از این فرصت استفاده کند تا کریستالینا جورجیف مدیر اجرایی فعلی بانک جهانی را با اعمال نفوذ بر کرسی ریاست صندوق بین‌المللی پول بنشاند و به واسطه ارتباط خوبی که با این فرد دارند از وی برای فشار آوردن به  چین استفاده کند.

خانم کریستالینا جورجیف 66 ساله از سال 2017 مدیر اجرایی بانک جهانی بوده و اهل بلغارستان است سال 1998 از دانشگاه هاروارد آمریکا فارغ‌التحصیل شده و یک فرزند دارد.

انتصاب این خانم به ریاست صندوق بین المللی پول شاید نقطه عطفی باشد که آمریکا فشار خود را بر روی IMF بیشتر کند تا درباره سیاست‌های ارزی پکن به ویژه درباره دستکاری ارزش یوان نظر متفاوتی ارائه کند و آمریکا از این طریق بهره‌برداری سیاسی خود را انجام دهد.

در صورتی که رئیس جدید صندوق بین‌المللی پول درباره فشارهای آمریکا تسلیم شود، خط بطلانی بر بی‌طرفی این نهاد بین‌المللی خواهد کشید.

صندوق بین‌المللی پول نهادی جهانی مستقر در واشنگتن است که در سال ۱۹۴۶ و در دوران پس از جنگ جهانی دوم، باهدف تسهیل همکاری‌های پولی بین‌المللی، حفظ ثبات مالی، تسهیل تجارت بین‌المللی، بهبود وضعیت اشتغال، رشد اقتصادی پایدار و کاهش فقر در سراسر جهان شروع به کار کرد.

در طول دهه های اخیر هر زمان که کشوری درحال توسعه و یا فقیر از نظر اقتصادی، با مشکلات مالی مواجه شده و به طور خاص به استقراض وام از خارج نیاز داشته است، صندوق بین‌المللی پول به سرعت وارد عمل شده و با تعیین شروطی با عنوان «اصلاحات اقتصادی»، اقدام به اعطای وام کلان به این کشور نموده است؛ اما این وام‌ها در عمل آغازی بوده است بر فرآیند طولانی همکاری کشورها با صندوق بین‌المللی پول و آن‌ها را به نوعی وامدار و گوش به فرمان سیاست‌های اقتصادی این صندوق کرده است.

از زمان انتخاب اولین رئیس صندوق در ماه می‌۱۹۴۶ تا به امروز، ریاست صندوق همواره نصیب یک اروپایی شده است، بر این اساس در طول ۷۳ سالی که از عمر صندوق بین‌المللی پول می‌گذرد، ۱۱ رئیس در این نهاد بین‌المللی مشغول به کار بوده‌اند که همگی ملیتی اروپایی داشته‌اند.