۰ نفر

نرخ تورم ترکیه به ۱۵درصد رسید

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۲۶
کد خبر: 378497
نرخ تورم ترکیه به ۱۵درصد رسید

طبق گزارش موسسه آمار ترکیه ( ترک استات) قیمت برای مصرف کننده در ترکیه در ماه اوت به ۱۵.۰۱ درصد رسید.

به گزارش هریت دیلی نیوز، طبق گزارش موسسه آمار ترکیه ( ترک استات) که در سوم سپتامبر منتشر شد،  قیمت برای مصرف کننده در ترکیه 15.01 درصد در ماه اوت بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ارقام ماه  اوت نسبت به 16.65 درصد ماه جولای کمتر بود. طبق یک نظرسنجی از  گروهی از اقتصاد دان ها، پیش بینی شده بود نرخ تورم سالیانه ترکیه  در ماه اوت 15.60 درصد باشد.

ترک استات اعلام کرد:« بیشترین افزایش قیمت سالانه مربوط به مشروبات الکلی و تنباکو تا 41.42 درصد بوده است».

 برات آلبایراک، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه در توییتر گفت:«کاهش قابل توجهی در تورم مصرف کننده، تولید کننده و تورم پایه داشته‌ایم.  روند کاهشی در تورم به خاطر کاهش شاخص قیمت تولید کننده ادامه خواهد داشت».

آلبایراک اضافه کرد:« در سیاست ما جنگ علیه تورم و رشد شرایط سلامت اولویت دارد، بنابراین می توانیم تا پایان سال جاری به تمام اهدافمان در تمام زمینه‌ها برسیم».

 ماه گذشته شاخص قیمت مصرف کننده 0.86 درصد به صورت ماهانه افزایش داشت.

 اطلاعات نشان می‌دهد بالاترین نرخ ماهانه تغییر در قیمت مصرف کننده 19.11 درصد بوده که مربوط به مشروبات الکلی و تنباکو میشود. پس از آن تحصیلات با 4.26 درصد و قیمت مسکن با 2.04 درصد قرار داشت.

 در بین گروه های مصرفی بالاترین کاهش ماهیانه در بخش حمل و نقل با 1.94 درصد بود.

در ماه جولای، بانک مرکزی ترکیه پیش بینی خود از تورم در پایان سال 2019 را 13.9 درصد اعلام کرد که کمتر از پیش بینی قبلی 14.6 درصد بود.

 طبق برنامه اقتصادی جدید ترکیه که سپتامبر سال گذشته اعلام شد، هدف نرخ تورم این کشور برای سال جاری 15.9 درصد، سال آینده 9.8 درصد و سال 2021 ، 6 درصد است.

 از آغاز سال جاری میلادی، تورم سالانه ترکیه در اوت کمترین حد و در ژانویه به بالاترین حد 20.35 درصد رسیده بود.